آخرین تسلیحات اهدایی غرب به اوکراین؛‌ مسکو: جنگ را وارد سطح جدیدی نکنید

3

برلین تنها در صورتی تانک‌های جنگی خود را به اوکراین می‌فرستد که واشنگتن نیز اقدام مشابهی انجام دهد؛ این خبری بود که از سوی چندین رسانه بین‌المللی منتشر شد.

به گزارش آنها، در حالی که آلمان تحت فشارهای فزاینده داخلی و بین‌المللی برای فرستادن تانک‌های پیشرفتۀ ساخت این کشور موسوم به «لئوپارد» به اوکراین یا دست‌کم تایید تحویل آنها از سوی کشوری ثالث است، برلین همچنان بر موضع رسمی خود تاکید می‌کند و در حال مذاکره با آمریکاست.

بر اساس این گزارش‌ها اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تنها در صورتی حاضر به فرستادن تانک‌های لئوپارد خواهد شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز با فرستادن تانک‌های آبرامز آمریکایی موافقت کند.

بسیاری امیدوارند که تا فردا، یعنی پس از پایان نشست متحدان غربی اوکراین در پایگاه نظامی آمریکایی رامشتاین در جنوب‌غرب آلمان، تصمیم روشنی در این باره اعلام شود.

علت تردیدهای برلین و واشنگتن چیست؟

پنتاگون از آن رو با فرستادن تانک‌های آبرامز به اوکراین تردید دارد که به گفتۀ کالین کال، مشاور ارشد امنیتی وزارت دفاع آمریکا، این تانک‌ها «گران و دارای تجهیزات بسیار پیچیده‌ای هستند و آموزش آنها نیز دشوار است. این تانک‌ها همچنین دارای موتور جت است».

فرستادن تانک‌های پیشرفته به اوکراین در حالی به چالشی برای آلمان و ایالات متحده تبدیل شده که بنا بر نظر کارشناسان جنگ، فراهم بودن تانک‌های جنگی غربی آنهم به میزان کافی، برای شکست دادن روسیه یا دست‌کم دفاع اوکراین از خود در برابر حملات پیاپی نیروهای مسکو، یک مسأله حیاتی است.

با این حال تا به امروز، تنها بریتانیا به وعدۀ خود درباره فرستادن چنین تجهیزاتی به اوکراین عمل کرده و دیگر کشورهای قدرتمند اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و آمریکا، یا صرفا خودروهای زرهی و سیستم‌های دفاع هوایی و سایر تجهیزات سنگین را فرستاده‌اند و یا تنها در همین محدوده خود را متعهد کرده‌اند.

گفته می‌شود که آلمان نگران تشدید تنش و چگونگی واکنش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به عرضه تسلیحات تهاجمی است؛ استدلالی که از نظر بسیاری از کارشناسان غیرقابل توجیه است.

به نظر می‌رسد که برلین نگران افکار عمومی مردم خود نیز باشد؛ چراکه حضور تانک‌های آلمانی در خاک اوکراین ممکن است بار دیگر برای آلمانی‌ها یادآور حوادث جنگ جهانی دوم باشد و به همین دلیل آقای صدراعظم نگران نتایج نظرسنجی‌های داخلی است.

علاوه بر این، سال‌ها عدم سرمایه‌گذاری در صنایع نظامی آلمان باعث شده که نیروهای مسلح این کشور در وضعیت بدی قرار بگیرند و حتی اگر اولاف شولتز برای ارسال این تانک‌ها چراغ سبز نشان دهد، تولید کنندگان اسلحه هشدار داده‌اند که بازسازی و آماده سازی آنها برای تحویل ماه‌ها طول می‌کشد.