آدرس غلط امنیتی‌ها: عامل قطعی اینترنت در ایران معترضان‌اند

000

احمد وحیدی‌، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیما، اعلام کرد تا زمانی که اعتراض‌های سراسری پایان نیابند، محدودیت‌های اینترنتی به قوت خود باقی خواهند ماند.

وحیدی با این ادعا که «بعضی از شبکه‌ها آتش‌بیار معرکه شده‌اند و اغتشاشات را ساماندهی می‌کنند و باعث خرابکاری می‌شوند»، از تداوم محدودیت‌های اینترنتی دفاع کرد.

او تاکید کرد که محدود کردن «دسترسی به این شبکه‌ها» با هدف پایان دادن به اعتراض‌ها امری «طبیعی» است و این «اغتشاشگران‌اند که موجب شدند چنین محدودیت‌هایی اعمال شود».

به گفته وزیر کشور، «هرگاه دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مطمئن شود که دیگر چنین موضوعیتی نیست، این محدودیت‌ها برداشته می‌شود».

در پی قتل مهسا امینی در مقر گشت ارشاد پلیس تهران و آغاز اعتراض‌ها در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت را قطع یا بسیار محدود کرده‌اند. این محدودیت در ساعاتی از شبانه‌روز به‌ویژه از ساعت ۱۶ تا ۲۴ بیشتر می‌شود. این بازه در ایران، زمان شروع اعتراض‌های خیابانی است و مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند از این اعتراض‌ها فیلم و تصویری به جهان مخابره نشود.

دامنه این محدودیت‌ها به اندازه‌ای گسترش یافت که بسیاری از فیلترشکن‌ها هم از کار افتادند و دسترسی بسیاری از کاربران ایرانی به برخی سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات نیز قطع شد.

باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما هم با انتشار گزارشی همسو با نهاد‌های امنیتی، تلاش کرد معترضان را عامل آسیب‌های اقتصادی ناشی از قطع اینترنت در ایران معرفی کند. این خبرگزاری ادعا کرد: «سوء‌استفاده اغتشاشگران از شبکه‌های اجتماعی» به اعمال محدودیت‌هایی منجر شد که در نهایت «برای کسب‌وکارهای آنلاین ضرر و زیان بسیاری همراه دارد».

سایت محافظه‌کار عصر ایران هم گزارش کرد که با قطعی سراسری اینترنت در ایران، دست‌کم سه هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای آنلاین ضرر وارد می‌شود. به نوشته این سایت، ادامه این محدودیت‌ها معیشت ۱۰ میلیون نفر را با خطر مواجه خواهد کرد.

بررسی داده‌های معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که ارزش کل گردش مالی تجارت الکترونیکی در ایران در سال ۱۳۹۹ نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. منوچهر توسطی، عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران هم در این زمینه گفت: «قطعی اینترنت ۳۰ تا ۴۰ درصد بر روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیر گذاشت» و می‌تواند به «افت فعالیت اقتصادی آن‌ها» منجر شود.

روزنامه دنیای اقتصاد هم گزارشی از تاثیر محدودیت‌های اینترنتی بر اقتصاد ایران منتشر کرد و نوشت که این مسئله «نارضایتی‌ کاربران و تعداد زیادی از کسب‌وکارهای فعال در رسانه‌های اجتماعی» را به دنبال داشته است. به نوشته این روزنامه، «بسیاری از این کسب‌وکارها برای پرداخت مخارج و حقوق کارمندانشان نگران‌اند؛ چرا که برای ارتقای صفحات، تبلیغات خودشان هزینه‌های هنگفتی کرده‌اند و تنها منبع درآمدشان بر بستر همین پلتفرم‌ها است.»

آن‌طور که این روزنامه گزارش کرد، در حال حاضر «بیشتر نگرانی‌ها از این است که آیا این قطعی ادامه‌دار است یا نه؟» دنیای اقتصاد اضافه کرد که بسیاری معتقدند «ایجاد اختلال و محدودیت در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی به دلیل مسائل امنیتی، تنها بهانه‌ای برای اجرای طرح صیانت است».

بر اساس «طرح صیانت»، قرار است اینترنت در ایران به طور کامل زیر نظر مقام‌های جمهوری اسلامی درآید و رفتار تمام کاربران ایرانی زیر ذره‌بین نهاد‌های امنیتی قرار گیرد.