آزمون سراسری دانشگاه‌های ایران آغاز شد

1

به گزارش ایرنا، آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده و تا عصر فردا دامه خواهد داشت.

براساس این گزارش، ۹۱۵ هزار و ۱۵۱ داوطلب نام‌نویسی کرده‌اند و با توجه به اینکه برخی داوطلبان در رشته‌های زبان و هنر نیز شرکت می‌کنند، در مجموع این امتحانات برای ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار می‌شود.

در اولین روز آزمون ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی با نسبت ۶۵ درصد زن و ۳۵ درصد مرد شرکت دارند. گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین تعداد داوطلب را در آزمون سراسری دارد.

داوطلبان گروه زبان‌های خارجی عصر پنجشنبه از ساعت ۱۴:۳۰ در آزمون شرکت می‌کنند و آزمون گروه آزمایشی ریاضی‌فیزیک و علوم‌انسانی نیز ساعت هشت صبح جمعه ۳۰ دی آغاز می‌شود و امتحان داوطلبان گروه هنر ساعت ۱۴:۳۰ همان روز صورت می‌گیرد.

به گفته سازمان سنجش آموزش کشور، در گروه علوم انسانی به عنوان دومین گروه از نظر تعداد داوطلب . ۳۰۹ هزار و ۲۱۹ نفر با نسبت ۶۱ درصد زن و ۳۹ درصد مرد شرکت دارند و گروه علوم ریاضی با ۱۲۰ هزار و ۹۵ داوطلب کمترین داوطلب را بین سه گروه آزمایشی اصلی دارد که در آن ۳۵ درصد داوطلبان را زنان و ۶۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

در دو گروه شناور هنر و زبان‌های خارجی نیز به ترتیب ۳۹ هزار و ۵۵ داوطلب و ۵۸ هزار و ۵۱۴ داوطلب در آزمون سراسری شرکت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، به طور کلی، تعداد داوطلبان زن و مرد در نوبت اول ‌آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ نسبت ۶۰ به ۴۰ دارد. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و ثبت نام نوبت دوم از ۱۵ تا ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۲ انجام و آزمون نوبت دوم صبح و بعدازظهر ۱۴ و ۱۵ تیر سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. نتایج نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، اسفند ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد.

انتخاب رشته و پذیرش نیز مرداد ۱۴۰۲ انجام می‌شود.

پیشتر اعلام شده بود که در زمان برگزاری آزمون، اینترنت در حوزه مربوطه قطع خواهد بود. دلیل این تصمیم جلوگیری از تقلب در امتحانات عنوان شده است.