آسوشیتدپرس: ایران نفتکش‌های توقیف‌شده را به جنوب بندرعباس انتقال داده است

Screen Shot 2023-05-07 at 11.16.19 AM

آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است می‌گوید دو نفتکشی که اخیراً از سوی ایران توقیف شدند، در سواحل «جنوب بندرعباس» پهلو گرفته‌اند.

این خبرگزاری روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت با انتشار تصاویر پلانت لبز، شرکت ماهواره‌ای آمریکا، گزارش داد که نفتکش‌های «ادونتج سوئیت» و «نیووی» روز شنبه به جنوب بندرعباس، حوالی یک پایگاه دریایی استان هرمزگان، انتقال یافته‌اند.

توقیف این نفتکش‌ها آخرین مورد از تنش‌های ایران و غرب بر سر توسعۀ شتاب‌دار برنامه هسته‌ای تهران است؛ اگرچه جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که این نفتکش‌ها به دلایل دیگری توقیف شده‌ است.

تصویری که آمریکا از لحظه توقیف نفتکش با پرچم پاناما منتشر کرده است

بیشتر در این باره:

جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش دیگر را ظرف کمتر از یک هفته توقیف کرد

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی هفتم اردیبهشت، نفتکش ادونتج سوئیت را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است توقیف کرد. این نفتکش با پرچم جزایر مارشالدر دریای عمان در حال تردد بود.

به نوشتۀ آسوشیتدپرس، داده‌های ردیابی نشان می‌دهد این نفتکش هیچ رفتار «غیرعادی» نداشته است.

شش روز پس از آن نیز سپاه پاسداران نفتکش نیووی – با پرچم پاناما – را در آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف و دلیل این اقدام را «شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» عنوان کرد.

جمهوری اسلامی پیش از این نیز با توقیف کشتی‌های خارجی در آب‌های منطقه، از آن‌ها برای «امتیازگیری» در برابر غرب استفاده کرده است.

آسوشیتدپرس می‌افزاید نفتکش ادونتج سوئیت در حال حمل نفت کویت به شرکت آمریکایی شورون در کالیفرنیا بود که توقیف شد: «توقیف این نفتکش درست بعد از ناپدید شدن یک نفتکش دیگر در سنگاپور که احتمالاً حامل نفت ایران بود، انجام شده است.»

روزنامه فایننشال تایمز و شرکت اطلاعات دریایی «امبری» پیشتر گزارش داده بودند که نفتکش یاد شده با نام «سوئز راجان»، یک سال پس از افشای مشارکت آن در انتقال نفت ایران، به دستور مقامات آمریکایی توقیف شده است.

نفتکش نیووی نیز در شرایطی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده که بدون حمل بار، در حال ترک دُبی به سمت بندر فجیره بود.

داده‌های شرکت اطلاعات بازار «اس اند پی گلوبال» نشان می‌دهد این نفتکش در ژوئیه ۲۰۲۰ یک محموله نفتی از نفتکش «عمان پراید» دریافت کرده بود.

بیشتر در این باره:

آمریکا خواستار «احتیاط بیشتر» کشتی‌های تجاری هنگام عبور از منطقه خلیج‌فارس شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اوت ۲۰۲۱ نفتکش «عمان پراید» را به همراه دیگر مشارکت‌کنندگان در «شبکه قاچاق نفت نیروهای قدس سپاه پاسداران» تحریم کرده بود.

وب‌سایت «ویکی‌ایران» که اسناد محرمانه در رابطه با ایران را منتشر می‌کند مدارکی را منتشر کرده که نشان می‌دهد نفتکش نیووی، محموله نفتی دریافتی از «عمان پراید» را بدون اجازه به شرکت‌هایی در چین فروخته است.

کلِیر جانگمن، مدیر بخش ردیابی نفتکش‌ها، در سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به آسوشیتدپرس گفته است که به احتمال قوی توقیف نفتکش نیووی توسط سپاه پاسداران به خاطر اختلاف بر سر فروش محموله‌های نفتی ایران بوده است.

توقیف نفتکش‌ها توسط نیروهای مسلح حکومت ایران، به‌ویژه سپاه پاسداران در سال‌های اخیر به امری رایج مبدل شده است و مقام‌های تهران معمولاً از این اقدام برای معامله با دیگر کشورها استفاده می‌کنند.

پیشتر ایران در واکنش به توقیف یک نفتکش خود توسط بریتانیا در جبل‌الطارق در سال ۱۳۹۸، یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد و بعد از آزادی نفتکش ایرانی، آن را رها کرد.

همچنین خردادماه پارسال، در پی توقیف یک نفتکش ایرانی در یونان به درخواست آمریکا، سپاه پاسداران دو نفتکش یونانی را توقیف و بعد از آزادسازی نفتکش ایرانی، آن‌ها را رها کرد.