آلمان و کانادا تحریم‌های تازه‌ای را اعلام کرد

1

دولت آلمان سرکوب معترضان و رسانه‌ها در ایران را بشدت محکوم کرد و گفت که از تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا استقبال می‌کند.

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان با ابراز ناراحتی شدید از سرaکوب معترضان در ایران «خشونت بیش از حد نیروهای امنیتی» را محکوم کرد و در توییتر نوشت: «تحریم‌های اتحادیه اروپا مهم است. ما در حال بررسی گام‌های بعدی هستیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ یکی از سخنگویان دولت آلمان هم «سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران به دست نیروهای امنیتی و سرکوب دولتی روزنامه‌نگاران را به شدیدترین شکل ممکن» محکوم کرده است.

او بدون ارائه جدول زمانی مشخصی اعلام کرد که برلین به دنبال اقدامات بیشتر علیه حکومت ایران است.

دولت آلمان از اولین روزها از معترضان در ایران حمایت کرده و از دولت ایران بارها خواسته که دست از خشونت و سرکوب اعتراضات مردم بردارد.

دیروز آنالینا بربوک،‌ وزیر خارجه آلمان گفته بود که کشورش و اتحادیه اروپا در حال بررسی این هستند که سپاه پاسداران را فهرست سازمان‌های تروریستی قرار بدهند.

این اظهارات وزیر خارجه آلمان با واکنش تند ایران روبرو شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران آن را «غیرسازنده و غیرمسئولانه» خواند.

اتحادیه اروپا هفته پیش گشت ارشاد و ۱۱ مقام نظامی و دولتی جمهوری اسلامی از جمله وزیر ارتباطات ایران را به دلیل سرکوب بی‌رحمانه اعتراض‌ها در اåیران تحریم کرد و گفته بود که این تحریم‌ها را بیشتر می‌کند.

اعتراض‌های ایران؛ کانادا تحریم‌های تازه‌ای را اعلام کرد

کانادا در اعتراض به سرکوب گسترده و نقض حقوق شهروندان در ایران چهار فرد و دو نهاد را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه ملانی جولی وزیر خارجه کانادا آمده که نیروی انتظامی به دلیل «سرکوب مرگبار معترضان و بازداشت‌های خودسرانه» و جامعه المصطفی به دلیل «اشاعه ایدئولوژی‌اش در خارج ایران و عضوگیری جنگجویان خارجی» تحریم شده‌‎اند.

در میان اسامی تحریم شدگان حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ و معاون قضایی دو استان مازندران و خراسان شمالی دیده می‌شوند.

کانادا در چند مرحله ۹۳ فرد و ۱۷۹ نهاد ایران را تحریم کرده است.

اتحادیه اروپا هم تحریم‌های بیشتر و قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های «تروریستی» را در دست بررسی دارد.

آمریکا هم جامعه المصطفی را متهم کرده که پوششی برای عضوگیری نیروی قدس سپاه است و آن را در آبان ۱۳۹۹ تحریم کرد.