آمریکا از ایران خواست متهمان پرونده «خانه‌اصفهان» را اعدام نکند

Screen Shot 2023-05-18 at 3.51.32 PM

معاون سخنگوی خارجه آمریکا از جمهوری اسلامی ایران خواست که متهمان پرونده موسوم به «خانه‌اصفهان» را اعدام نکند.

ودانت پاتل روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت به خبرنگاران گفت اعدام قریب‌الوقوع مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در اصفهان «توهین آشکار» به حقوق بشر است.

او اظهار داشت: «ما به مردم ایران و جامعه جهانی می‌پیوندیم تا از جمهوری اسلامی بخواهیم از اجرای این اعدام‌ها خودداری کند. اعدام این افراد بر اساس محاکمه‌های ساختگی، توهین به حیثیت و حقوق اولیه انسانی است».

معاون سخنگوی خارجه آمریکا تاکید کرد: ادامه اعدام‌ها در ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از اعتراضات اخیر که با مرگ مهسا امینی آغاز شد، درس نگرفته است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز چهارشنبه از مجامع جهانی خواست تا «قبل از آن‌که خیلی دیر شود» برای توقف اجرای حکم اعدام قریب‌الوقوع این سه نفر اقدام «قاطع و فوری»‌ انجام دهند.

این سه زندانی روز ۲۷ اردیبهشت در نامه‌ای که از زندان اصفهان منتشر کردند، خود را «بچه‌های ایران» معرفی و خطاب به مردم ایران نوشتند: «سلام. از همشهریان و هموطنان عزیز تقاضا داریم نذارید ما را بکشند. ما به یاری شما نیاز داریم. به حمایت شما نیازمندیم».

همچنین گروهی از حقوقدانان و وکلای دادگستری روز ۲۵ اردیبهشت در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی و قضات دیوان عالی کشور، ضمن «اخطار جدی در مورد نقض گسترده قوانین موجود در روند رسیدگی به پرونده‌های شهروندان معترض»، خواستار توقف فوری اجرای مجازات اعدام در همه موارد به ویژه سه متهم پرونده «خانه اصفهان» شدند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی بازداشت و صدور حکم اعدام برای سه متهم پرونده خانه اصفهان را در ارتباط با کشته شدن دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی در اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ محله خانه اصفهان عنوان کرده است.

این در حالی است که این سه معترض، بنابر گزارش مرکز مشاوره حقوقی «دادبان»، حتی در اعترافات اجباری پخش شده از تلویزیون جمهوری اسلامی این اتهام را نپذیرفته‌اند.