آمریکا: ایران اقدام به تولید سلاح هسته‌ای کند، برای اسرائیل آزادی عمل قائل خواهیم شد

Screen Shot 2023-05-05 at 12.50.06 PM

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید در صورت اقدام ایران برای ساخت بمب هسته‌ای، ایالات متحده آمریکا آزادی عمل اسرائیل برای مقابله با آن را به رسمیت خواهد شناخت.

جیک سالیوان روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت در «انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» گفت ما برای ایران روشن کرده‌ایم که این کشور هرگز اجازه تولید بمب هسته‌ای را نخواهد داشت.

او در ادامه تصریح کرد: «همانطور که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بارها تاکید کرده، اقدامات لازم برای پایبندی به این موضع را انجام خواهیم داد؛ از جمله به رسمیت شناختن آزادی عمل اسرائیل.»

اسرائیل تاکنون بارها تهدید کرده است که در صورت اقدام ایران برای تولید بمب هسته‌ای، متوسل به اقدام نظامی خواهد شد.

 محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم

بیشتر در این باره:

ادعای مشاور رسانه‌ای تیم هسته‌ای: اروپا با آخرین توافق مورد مذاکره موافق است

آقای سالیوان در ادامه گفته است موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی، در مرکز توجه او و رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد.

او گفت برنامه هسته‌ای ایران به صورت چشمگیری توسعه یافته و تبدیل به یک تهدید واقعی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی، از جمله آمریکا شده است.

این مقام دولت آمریکا اظهار داشت: «ما به اقدامات خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهیم و دنبال راه‌حل دیپلماتیکی هستیم که این موضوع را در بلندمدت در مسیر درست خود قرار دهد.»

او همچنین با انتقاد از دولت دونالد ترامپ به خاطر خروج از برجام گفت که این اقدام نتیجه‌ای در پی نداشت و دولت بایدن مسیر دیپلماسی را در پیش گرفته است.

سالیوان و سایر مقامات ارشد آمریکایی در هشت ماه اخیر که اعتراضات ایران جریان داشت و غرب از تجهیز روسیه به پهپادهای ساخت ایران ناخشنود بود، بارها گفته بودند که مذاکرات احیای برجام دیگر برای دولت جو بایدن اولویت ندارد.

با این حال، رابرت مالی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی جهانی اظهار داشت که جو بایدن هرگز نگفته که دیپلماسی «مُرده» و راهکار دیپلماتیک همیشه برای آمریکا اولویت آمریکا دارد.

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران روز پنج‌شنبه مدعی شد که آمریکا «علاقمند» و اروپا «موافق» امضای توافقی هستند که تا آخرین دور از مذاکرات در جریان بود و جمهوری اسلامی هم این آمادگی را دارد.

هم‌زمان با اظهارات این مقام جمهوری اسلامی ایران، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت «تحریم به خودی خود برای بازداشتن ایران از دستیابی به بمب هسته‌ای کارساز نیست و باید به توافقی مؤثر بازگشت».