آمریکا سه تن دیگر از عوامل سرکوب‌ها در کردستان را تحریم کرد

Screen Shot 2022-11-23 at 1.12.42 PM

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به سرکوب گسترده اعتراض‌های سراسری در ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا نام سه تن دیگر از عوامل نظامی-اداری سرکوب‌های سیاسی در ایران را در فهرست تحریم‌های خود دارد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه ۲۳ نوامبر (دوم آذرماه) در بیانیه‌ای ضمن اشاره به سرکوب گسترده و مستمر معترضان در استان‌های کردنشین ایران، سه تن از مقام‌های ارشد این استان، با نام‌های حسن عسکری، فرماندار سنندج، علیرضا مرادی، فرمانده نیروی انتظامی سنندج و نیز محمدتقی اسانلو، از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده قرارگاه شمال‌غرب نیروی زمینی سپاه پاسداران، موسوم به قرارگاه «حمزه سیدالشهدا» را در فهرست تحریم‌های تازه خود قرار داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه در گزارشی به‌نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت این سه تن در کنترل نظامی مناطق عمدتا کردنشین، از جمله سنندج و مهاباد، مشارکت داشته‌اند. مناطقی که به‌گفته مقام‌های آمریکایی، در طول اعتراض‌ها با «سرکوب شدید امنیتی» مواجه بودند.

برایان نلسون، معاون امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا، گفت که سرکوب اعتراض‌ها، از جمله اعتراض‌های اخیر در مهاباد باید متوقف شود.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، در بخش دیگری از بیانیه خود حکومت ایران را متهم کرد که طی روزهای گذشته، بر دامنه واکنش‌های تهاجمی و اقدامات سرکوب‌گرایانه خود علیه شهروندانی که به‌طور «مسالمت‌آمیز» برای آزادی و حقوق بشر به خیابان‌ها آمده‌اند، افزوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود، به‌نقل از منابعش نوشته است که تنها در مراسم تشیع‌ پیکر دو تن از کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر در روز دوشنبه همین هفته در کردستان، دست‌کم پنج تن دیگر به ضرب گلوله نیروهای سرکوب‌گر حکومت ایران کشته شدند.

از ابتدای شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، ایالات متحده، کانادا و نیز کشورهای مختلف اتحادیه اروپا، مجموعه تحریم‌ها و اقدامات هدفمندی را علیه عوامل مستقیم سرکوب‌ها و نیز اشخاص یا نهادهای وابسته به حکومت ایران وضع کرده‌اند.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی تنها در جریان اعتراض‌های هفته گذشته، جان ۷۲ معترض را گرفته‌اند. به گفته خبرگزاری فرانسه، ۵۶ نفر از این کشته‌شدگان ساکنان مناطق و شهرهای کردنشین ایران‌اند.

بر اساس تازه‌ترین آمار سازمان حقوق بشر ایران، بیش از نیمی از جان‌باختگان سرکوب‌های اخیر اقلیت‌های قومی‌اند. به گفته محمود امیری‌مقدم، دبیرکل این سازمان، کشتار معترضان در مناطق کردنشین «به‌صورت ساختاری و سازمان‌یافته» انجام می‌گیرد.

او معتقد است سرکوب‌های گسترده‌ای که در سیستان و بلوچستان و مناطق کردنشین ایران رخ می‌دهد مصداق جنایت علیه بشریت است.

در ناآرامی‌های جاری در استان‌های کردنشین ایران، بنا به اخبار رسیده، سرکوبگران از گلوله و گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.