آمریکا و فرانسه: آزمایش موشک دوربرد «خیبر» ایران یک تهدید جدی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است

Screen Shot 2023-05-25 at 1.16.31 PM

آمریکا و فرانسه در واکنش به تازه‌ترین آزمایش موشکی جمهوری اسلامی، آن را «یک تهدید جدی» و همچنین نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانستند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه چهارم خرداد به خبرنگاران گفت: «توسعه موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین یک چالش مهم برای عدم اشاعه [تسلیحات هسته‌ای] است.»

آقای میلر افزود: «ایران همچنان در جست‌وجوی فناوری موشکی از تامین‌کنندگان خارجی است و به انجام آزمایش‌هایی بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه می‌دهد.»

این مقام آمریکایی تاکید کرد که واشینگتن به استفاده از ابزارهایی از جمله وضع تحریم‌ها برای مقابله با این تلاش‌های جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

اسرائیل هنوز رسما به آزمایش اخیر موشکی ایران واکنشی نشان نداده است.

موشک خیبر از خانواده خرمشهر

بیشتر در این باره:

ایران از یک موشک بالیستیک جدید با نام خیبر رونمایی کرد

پیش از واکنش آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته بود که پاریس این آزمایش موشکی را محکوم می‌کند و آن را «نقض جدید قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد»، می‌داند.

آن کلر لژاندر در یک نشست مطبوعاتی در این زمینه گفت: «این فعالیت‌ها در شرایط تداوم تنش در مورد برنامه هسته‌ای ایران نگران‌کننده‌تر است.»

پس از امضای توافق «برنامه جامع اقدام مشترک»، یا برجام، بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۹ تیر ۱۳۹۴ (۲۰ژوئیه ۲۰۱۵) قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تایید این توافق تصویب کرد.

در یکی از پیوست‌های این قطعنامه، از ایران خواسته شده که از انجام هرگونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک که «برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح‌های اتمی طراحی می‌شوند» خودداری کند.

اما از آن زمان تاکنون، جمهوری اسلامی بارها به آزمایش موشکی حتی موشک‌های بالستیک دوربرد اقدام کرده است.

در تازه‌ترین مورد، وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه از ساخت و آزمایش یک موشک بالستیک جدید از خانواده موشک‌های «خرمشهر» خبر داد و نام آن را «خیبر» اعلام کرد.