آژانس انرژی اتمی: آثاری از اورانیوم غنی‌شده حدود ۸۴ درصد در ایران پیدا شده است

۱۱

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که مشغول مذاکره با مقامهای جمهوری اسلامی در باره آثار اورانیوم با غنای نزدیک به ۸۴ درصد است که در تأسیسات ایران پیدا شده. در نسخه‌ای از یک گزارش تازه آژانس که به رویت خبرنگار بی‌بی‌سی رسیده، آمده که ایران پذیرفته احتمالا نوسانات ناخواسته‌ای در فرآیند افزایش خلوص اورانیوم به ۶۰ درصد رخ داده باشد.

مقام‌های ایران پیشتر کشف آثار اورانیوم ۸۴ درصدی را به رسوب مواد رادیواکتیو در سانتریفیوژها و اشتباه بازرس آژانس نسبت داده بودند.

بر اساس این گزارش تازه آژانس، آثاری از اورانیوم غنی شده تا «۸۳/۷ درصد» پیدا شده است. در این گزارش از ایران خواسته شده است تا درباره این میزان غنی‌سازی شفاف‌سازی کند.

این درصد خلوص اورانیوم، نزدیک به غنای ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی است. براساس این گزارش‎ این میزان خلوص اورانیوم در تاسیسات فردو پیدا شده است.

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوجه آثار غنی‌سازی ۸۴ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران شده‌اند اما هنوز نمی‌دانند که این میزان غنی‌سازی، عمدی بوده یا نتیجه رسوب تصادفی در شبکه لوله‌هایی ازسانتریفیوژهاست.