آژانس انرژی اتمی از اوج‌گیری ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی ایران و توقف مذاکرات خبر داد

۹

دو گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که موجودی اورانیوم ایران با غلظت نزدیک به حد نصاب لازم برای ساخت بمب اتمی به طور مداوم در حال افزایش و گفت‌وگوها برای بهبود همکاری بین ایران و آژانس متوقف شده است.

آژانس برای انجام ماموریت خود در ایران با مشکلات متعددی روبرو است و رافائل گروسی، دبیر کل آژانس، می‌گوید ایران فقط بخش اندکی از تعهدات خود براساس توافقنامه مشترک که سال گذشته امضا شد را اجرا می‌کند.

در یکی از گزارش‌های محرمانه آژانس که برای اعضای این نهاد ارسال شده و نسخه‌ای از آن روز سه‌شنبه ۷ خرداد در اختیار خبرگزاری رویترز قرارگرفته، گفته می‌شود: «در یک سال گذشته در زمینه اجرای مفاد توافقنامه چهارم مارس ۲۰۲۳ هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.»

رافائل گروسی حدود دو هفته پیش برای گفتگو با مقامات ایرانی با هدف بهبود همکاری دو طرف و بهبود نظارت آژانس به تهران سفر کرد.

گفت‌وگوی رافائل گروسی با خبرنگاران در فرودگاه وین، بعد از سفر دو روزه به ایران

بیشتر در این باره:

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت همکاری ایران را «غیر قابل‌ قبول» خواند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۸ اردیبهشت در بازگشت از سفرش به ایران، وضعیت همکاری ایران با آژانس را «غیر قابل قبول» خواند و خواستار تغییر رویکرد ایران شد.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین در عین حال اعلام کرده بود که طرفین به «درک مشترک» رسیده‌اند و تهران به او گفته آماده است تا روی اقدامات مشخصی کار کند.

اما در پی مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران، در سقوط هلی‌کوپتر حامل آن‌ها مذاکرات بین تهران و آژانس متوقف شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از گزارش محرمانه خود می‌گوید: «دبیرکل آژانس در تماس با دولت جدید ایران بر ضرورت ادامه مذاکرات و آمادگی این نهاد برای ادامه گفت‌وگوهای فنی در سطوح عالی که از روزهای ششم و هفتم ماه مه آغاز شده تاکید کرده است.»

از تصویب آخرین قطعنامه‌های شورای حکام آژانس علیه ایران حدود ۱۸ ماه گذشته است.

در این قطعنامه‌ها به ایران دستور داده شد که هر چه سریع‌تر شرایط لازم برای بازرسی‌های سرزده این نهاد را فراهم کرده و به سئوالات آژانس در مورد کشف آثار اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده پاسخ دهد.

هر چند از آن زمان تاکنون تعداد تاسیسات مورد نظر در این تحقیقات به دو مورد کاهش یافته ولی ایران هنوز توضیح نداده که آثار اورانیوم چگونه به این تاسیسات راه یافته است.

در بخش دیگری از گزارش جدید آژانس به اعضای شورای حکام این نهاد با اشاره به آثار اورانیوم کشف شده گفته می‌شود: «دبیر کل آژانس از حل نشدن معضل قدیمی مربوط به مقررات پادمانی در تاسیسات ایران متاسف است.»

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش می‌دهد که فرانسه و بلژیک خواستار تصویب قطعنامه دیگری در مورد ایران در اجلاس بعدی شورای حکام آژانس هستند که هفته آینده برگزار می‌شود ولی آمریکا هنوز از این درخواست حمایت نکرده است.