آیا روابط واگنر‌ها با مسکو تیره‌ و‌ تار می‌شود؟

00

طبق گزارش موسسه مطالعات جنگ (ISW) مستقر در ایالات متحده، رییس نیروهای شبه‌نظامی بدنام واگنر، به طور واضح با جنبه‌های کلیدی روایت کرملین درباره جنگ اوکراین مخالفت کرده است.

«یونگی پریگوژین» ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه مسکو در حال جنگ با ناتو است را رد کرد و این سوال را به میان آورد که آیا واقعا نازی‌ها در اوکراین وجود دارند یا خیر.

کرملین بارها تهاجم خود به همسایه‌اش را برای پاکسازی کی‌یف از نئونازی‌هایی که صلح و امنیت روسیه را تهدید می‌کنند، مطرح کرده است. برای این توجیه روسیه شواهد کمی وجود دارد.

به موازات آن، روسیه به طور فزاینده‌ای جنگ را به عنوان یک مبارزه وجودی علیه ناتو مطرح کرده است. کرملین ادعا می‌کند که ناتو در مقابل مرزهای روسیه قرار دارد.

به گفته موسسه مطالعات جنگ، پریگوژین اعلام کرده مسکو «به طور خاص با اوکراینی‌هایی» که مجهز به تجهیزات ناتو هستند و برخی از مزدوران «روس هراسی» که داوطلبانه از اوکراین حمایت می‌کنند، می‌جنگد، اما نه با خود ناتو.

پریگوژین همچنین از اهداف «نازی‌زدایی» در اوکراین ابراز تردید کرد و گفت مطمئن نیست که «نازی‌ها» در این کشور حضور داشته باشند. او همچنین ادعای دیرینه کرملین مبنی بر اینکه روسیه باید در برابر تهدید ناتو از خود دفاع کند را «به طور موثر رد کرد».

موسسه مطالعات جنگ به نقل از پریگوژین گفت که «مضحک است که فکر کنیم» مقامات روسیه نمی‌دانستند که ناتو به کمک کی‌یف خواهد آمد.

حالا به نظر می‌رسد که پریگوژین روسیه را به چالش خواهد کشید. رسانه‌های مستقل روسیه حدس می‌زنند که او ممکن است جاه‌طلبی‌های سیاسی خود را در ذهن داشته باشد.

سربازان واگنر با چنگ و دندان درگیر نبردی شدید در باهموت در شرق اوکراین بودند. جایی که اخیرا با ۴۰ هزار زندانی پر شده است.

پریگوژین نگرانی‌های خود را در مورد یک ضد حمله احتمالی اوکراین مطرح کرد و مدعی شد که ۲۰۰ هزار نیروی ذخیره دیگر در جبهه شرقی دارد. به گفته موسسه مطالعات جنگ این «اظهارات اغراق آمیز [احتمالا] تلاشی برای تامین تجهیزات و نیروهای کمکی بیشتر از وزارت دفاع روسیه برای نجات نیروهایش در باهموت بوده است.»

مقامات غربی می‌گویند که بین ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار سرباز روسی در نبرد برای این شهر قدیمی معدن نمک در تابستان گذشته کشته و زخمی شده‌اند.

پریگوژین ضمن اشاره‌ای ضمنی به اختلافات درون کرملین، از ارتش و رسانه‌های روسیه خواست دست کم گرفتن نیروهای اوکراینی و شرکت در درگیری‌های داخلی را متوقف کنند.

کشته شدن ۹ کارگر چینی در معدن طلا در جمهوری آفریقای مرکزی به واگنرها مرتبط شده و همزمان شدن دیدار شی جینپینگ، رییس جمهوری چین با پوتین، روابط بین این گروه و مسکو را بیشتر تیره‌وتار کرده است.**

وزارت دفاع روسیه در تلاش برای کاهش نقش نیروهای واگنر در اوکراین بوده و به گزارش بلومبرگ، آنها به این رهبر مزدور اجازه نخواهند داد که اعتبار فتح باهموت را در تلویزیون از آن خود کند.

.