ائتلاف پنج تشکل سیاسی «جمهوری‌خواه» ایرانی برای گذار از جمهوری اسلامی

Screen Shot 2023-03-09 at 12.18.17 PM

پنج حزب و سازمان «جمهوری‌خواه» ایرانی مخالف جمهوری اسلامی در راستای هم‌افزایی نیروهای سیاسی برای سرنگونی این حکومت، ائتلافی را با عنوان «همگامی برای جمهوری سکولار-دموکرات در ایران» تشکیل دادند.

این پنج حزب و سازمان روز پنجشنبه ۱۸ اسفند با انتشار بیانیه‌ای دلیل ارتقاء مناسبات خود و تشکیل این ائتلاف را «ضرورت گذار از جمهوری اسلامی و استقرار جمهوری سکولاردموکرات» عنوان کردند.

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، جبهه ملی ایران ـ اروپا، حزب چپ ایران (فدائیان خلق)، سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و همبستگی جمهوری‌خواهان ایران، اعضای این ائتلاف را تشکیل می‌دهند.

دبیرخانه «همگامی برای جمهوری سکولار-دموکرات در ایران» اعلام کرد که این پنج حزب و سازمان پیش از این ائتلاف نیز، «همکاری نزدیکی را با هم پیش برده و مواضع سیاسی مشترکی حول رویدادهای کشور اتخاذ کرده‌اند».

در بیانیه‌ای که در ششمین ماه از جنبش «زن زندگی آزادی» منتشر شد، آمده است این ائتلاف، «اقدامی در جهت ایجاد، گسترش و تحکیم یک ثقل جمهوری‌خواهی در صحنۀ سیاسی ایران است».

این ائتلاف در عین حال تاکید کرده که آماده «گفتگو و تعامل با دیگر نحله‌های سیاسی در کشور بر اساس قواعد دمکراتیک، پایبندی به پلورالیسم، رقابت سیاسی، داوری رای و ارادۀ آزاد شهروندان کشور» است.

در ماه‌های اخیر، همزمان با دور تازه اعتراضات سراسری در ایران که در واکنش به کشته شدن مهسا امینی از ۲۶ شهریور آغاز شد، نیروها و گروه‌های سیاسی در داخل و خارج از کشور تلاش خود را برای تشکیل یک جبهه متحد از نیروهای مخالف جمهوری اسلامی افزایش داده‌اند.

بیست تشکل صنفی و مدنی مستقل و غیردولتی ایران نیز ۲۵ بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای با تأکید بر شعار «زن، زندگی، آزادی»، مطالبات «حداقلی» خود برای بهبود شرایط کشور را اعلام کردند.

چند روز قبل از آن، هشت چهره سرشناس مخالف حکومت ایران در نشست «آینده جنبش دموکراسی ایران» که در دانشگاه جورج تاون شهر واشینگتن برگزار شد، بر لزوم «همبستگی و هم‌صدایی» همه مخالفان حکومت جمهوری اسلامی برای عبور از آن و پذیرش تکثر نیروها تأکید کردند.

پیشتر هم میرحسین موسوی از رهبران محصور جنبش سبز با انتشار بیانیه‌ای خواستار عبور از جمهوری اسلامی شد و از «تمامی نیروها و شخصیت‌های آزادی‌خواه، مدافع استقلال و یکپارچگی سرزمینی، خشونت‌پرهیز و توسعه‌گرا» خواست در این راه تلاش کنند.