ابدو: آخوندها راضی نیستند، خود انتقادی طنزآمیز هرگز نقطه قوت مستبدان نبوده

Screen Shot 2023-01-10 at 12.23.46 PM

نشریه فرانسوی شارلی ابدو که هفته گذشته انتشار ويژه نامه آن به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با واکنش‌های فراوان روبرو شد و مورد توجه قرار گرفت، روز سه‌شنبه، ۱۰ ژانویه، در یادداشتی به زبان فارسی از حملات هکری گسترده علیه سایت خود خبر داده و نوشته به نظر می‌رسد انتشار ویژه نامه کاریکاتوری این مجله موجب دستور حمله هکرهای حکومتی ایران علیه این نشریه شده است.

حملاتی که شارلی ابدو آن را با حمله خونین سال ۲۰۱۵ به دفتر این مجله در پاریس مقایسه کرده و نوشته:‌ «همان احساسی که انگار هدف قرار گرفته ایم و به هر شکلی می خواهند ساکت مان کنند. یک حمله ی سایبری باعث مرگ کسی نمی شود، اما طنینش را یادآور می شود. یعنی رژیم آخوندها آنقدر احساس خطر کرده که حمله کردن به سایت یک روزنامه ی فرانسوی را برای وجود خودش حیاتی می داند. از یک سو (برای ما) افتخاری است و از سوی دیگر بویژه نشان مدرکی است دال بر اینکه قدرتشان احساس شکنندگی می کند.»

در ابتدای این یادداشت که به زبان فارسی منتشر و در توییتر به اشتراک گذاشته شده آمده: «آخوندها راضی نیستند. کاریکاتورهایی که از مقام معظم رهبری طی هفته گذشته در این صفحات منتشر شد، به نظر نمی رسد آنها را چندان خندانده باشد. خود انتقادی طنز آمیز هرگز نقطه قوت مستبدان نبوده آن هم از نوع مذهبی اش. اما واکنش آنها به چند اعتراض دیپلماتیک محدود نشد، زیرا سایت تجاری شارلی ابدو مورد حملاتی واقع شد تا آنجا که مجبور شدیم موقتاً بسته شود.»