ابراز نگرانی در مورد احتمال مرگ پیروز

5

زهرا کشوری خبرنگار محیط زیست شنبنه شب در توییتی نوشت: «رییس بیمارستان دامپزشکی ‌مرکزی تهران گفته امکان همودیالیز کردن پیروز در ایران وجود ندارد. آیا کلیه‌ها به فعالیت خود برمی‌گردند؟ ممکن‌ است بالا بودن متابولیک‌های موجود در بدن به سمتی برود که قبل از این که ما بخواهیم از درمان نتیجه بگیریم، حیوان را از دست بدهیم.»

پیشتر غلامرضا ابدالی، مدیر کل دفتر حفاظت محیط زیست ایران، گفت که وضعیت جسمی پیروز، توله یوزی که شب گذشته به بیمارستان دامپزشکی مرکزی منتقل شده، همچنان ناپایدار است.

او گفته که به دنبال یبوست مزمن و مشکلات گوارشی این توله یوز نر با مشورتی که با کارشناسان داخلی و خارجی صورت گرفت به بیمارستان دامپزشکی منتقل شد.

به گفته این مقام محیط زیست ایران با توجه به رادیولوژی و سونوگرانی و آزمایشات انجام شده بحث «انسداد روده که قبلا مطرح شده بود، منتفی شده، اما مشکل دفع در سیستم گوارش وجود دارد و اشکالاتی در کلیه و پارامترهای خونی مشاهده شد که موضوع توسط تیم دامپزشکی بررسی و اقدامات لازم در حال انجام است.»

پیروز، توله یوز ایرانی ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به همراه دو برادر دیگر خود در سمنان به دنیا آمد، دو توله در روزهای ابتدایی تولد تلف شدند اما سومین یوز که پیروزنام گرفت در پارک طبیعت پردیسان زندگی می کرد.

یوز ایرانی گونه‌ای در معرض خطر انقراض است به‌طوری که کمتر از ۳۰ قلاده از آن در ایران باقی‌مانده است.