ابراهیم رئیسی: ما تنها دولت سنددار بعد از انقلابیم

تنها یک روز پس از اینکه گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم به صدر اخبار راه یافت و «شکسته شدن رکورد تورمی هشت‌ ماهه» و «عبور تورم از ۴۰ درصد» تیتر رسانه‌ها شد، ابراهیم رئیسی ادعا کرد که «آمار نشان می‌دهد تورم در حال کاهش است».

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی که روز پنجشنبه هفتم دی‌ماه در اجلاس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سخرانی می‌کرد، ادعای «رشد اقتصادی چهار درصد» را نیز مطرح کرد و گفت که دولت او ۴۸۰ هزار میلیارد کسری بودجه را بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول، «جبران» کرده است.

او در ادامه ادعاهایش اضافه کرد که دولت سیزدهم بین منابع و مصارف «همخوانی» ایجاد کرده و موسساتی را که «برداشت اضافی» از بانک مرکزی دارند، «به‌شدت کنترل می‌کند».

ابراهیم رئیسی مشکلات اقتصادی ایران و ناترازی‌ در بخش‌های مختلف را به «دشمنان» نسبت داد و با تکرار نظریه «جنگ ترکیبی» علی خامنه‌ای، گفت: «دشمنان می‌خواستند کشور را دچار مشکل کنند اما فرهیختگان آنان را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذاشتند.»

رئیس‌جمهوری منصوب علی خامنه‌ای در ادامه، بدون اشاره به تنگناهای مالی که اقشار مختلف مردم در آن گرفتارند، گفت که کارها را «عزتمندانه» پیش می‌برد.

رئیسی دولت سیزدهم را تنها دولت «دارای سند» پس از انقلاب اسلامی نامید و گفت: «در سند پایین‌دستی تحول دولت مردمی، نزدیک به ۳۷ موضوع از مسائل مهم کشوری را بررسی کردیم و راهکار ارائه دادیم.»

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی با طرح این ادعا که دولتش «تمام عوامل تورم‌زا» را تحت کنترل دارد، بار دیگر مدعی شد که در دولت او ایران «پیشرفت» کرده و به «موفقیت» دست یافته است.

او عضویت جمهوری اسلامی در شانگهای و بریکس را از دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و بدون اشاره به موانع پیش‌ رو گفت: «به تمام زیرساخت‌های اقتصادی آسیا و منطقه متصل شدیم و فعالیت تجاری ایران در ۴۰ سال گذشته رکورد زده است.»

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، بر تداوم ارتباط دولت با حوزه‌های علمیه تاکید کرد و با اذعان بر اینکه «کادرسازی» و «محتواسازی» در جمهوری اسلامی در حوزه‌های علمیه انجام می‌شود، اضافه کرد که «انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی شکل گرفت و ساختار و سازمان آن با هدف اداره اجتماع بر پایه دین است».

او در سخنان روز پنجشنبه‌‌اش چندین بار ادعای «تحول کشور» و «افزایش بهره‌وری» در دولت سیزدهم را تکرار کرد و با کنایه به دولت حسن روحانی گفت که یک دهه قبل، کشور «تعطیل» بود.

ابراهیم رئیسی در سخنرانی‌های پیشین‌اش نیز همواره ادعای کاهش نرخ تورم، رسیدن به قله و پیشرفت را مطرح کرده است. او ۱۴ آذر در جریان ارائه لایحه بودجه به مجلس، از نرخ تورم، رشد اقتصادی، آمار اشتغال و دیگر زمینه‌های اقتصادی اعداد و ارقامی اعلام کرد که تعجب فعالان اقتصادی و حتی برخی نمایندگان مجلس را در پی داشت. غلامرضا نوری قزلچه، عضو کمیسیون جهش تولید مجلس، دراین‌باره گفت: «هنگام ارائه بودجه احساس می‌کردیم رئیسی دارد درباره کشور دیگری گزارش می‌دهد.»

رئیس‌جمهوری منصوب علی خامنه‌ای در حالی در سخنان اخیرش نیز ادعای کاهش نرخ تورم و رشد اقتصادی را مطرح کرد که گزارش اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد پس از پنج ماه اعمال شدیدترین سیاست‌های رکودی در حوزه پولی که دولتی‌ها نام آن را «سیاست تثبیت» گذاشته‌اند، تورم در آذر ۱۴۰۲ به بالای ۴۰ درصد بازگشت و تورم ماهانه هم رکورد هشت ماهه‌اش را شکست.

پیش‌تر مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران، در واکنش به ادعاهای رئیس دولت سیزدهم گفته بود در حالی‌ که چهار دهک درآمدی جامعه زیر خطر فقر قرار دارند، تورم بالای ۴۰ درصد است و اقلام مصرفی مردم بالای ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند، معلوم نیست رئیسی از کدام قله سخن می‌گوید.

گزارش جدید بانک جهانی از این حقیقت پرده برمی‌دارد که بیش از ۲۸ درصد مردم ایران در سال ۲۰۲۰ فقیر بودند. این آمار به شکل تصاعدی در حال افزایش است به‌ طوری‌ که بانک جهانی هشدار داده است بیش از ۴۰ درصد ایرانیان در معرض «فقیر شدن» قرار دارند.