اتحادیه اروپا خواستار پاسخگو کردن روسیه شد؛ پوتین فرمان افزایش شمار نیروهای مسلح را صادر کرد

9

همزمان با هشدار اتحادیه اروپا مبنی‌بر پاسخگو کردن آمران و عاملان حمله موشکی روز چهارشنبه به ایستگاه قطاری در مرکز اوکراین، گزارش‌ها حاکی است که شمار تلفات این حمله در روز پنجشنبه سوم شهریور به ۲۵ تن از جمله دو کودک افزایش یافته است.

بنابر اعلام مقام‌های اوکراینی، پیکر یک پسربچه ۱۱ ساله زیر آوار یک خانه و یک کودک شش ساله نیز در خودرویی در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن کشف شده است.

اپراتور راه‌آهن دولتی اوکراین شمار مجروحان این حمله را تا کنون ۳۱ تن اعلام کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این حمله موشکی را «قویا محکوم» کرد و آن را «یک حمله شنیع دیگر به غیرنظامیان توسط روسیه» خواند.

این مقام ارشد اروپایی در پیامی توئیتری تصریح کرد: «مسئولان کشتار موشکی روسیه پاسخگو خواهند شد».

صدور این پیام هشدارآمیز در شرایطی است که روسیه مدعی شده ارتش این کشور روز دوم شهریور یک قطار حامل نظامیان اوکراینی را در مسیر راه‌آهن شهر چاپلین در منطقه دنیپروپتروسک با موشک‌های اسکندر هدف قرار داده که در نتیجه آن «بیش از ۲۰۰ سرباز وظیفه کشته شدند و ۱۰ دستگاه از تجهیزات نظامی اوکراین نیز منهدم شد».

چاپلین شهری کوچک در مرکز اوکراین است که حدود ۳۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

وزارت دفاع روسیه همچنین ادعا کرده است که قطار هدف حمله علاوه‌بر نیروهای اوکراینی حامل تجهیزات نظامی و عازم جبهه‌های شرقی اوکراین بود.

این حمله همزمان با سی‌ویکمین سالگرد استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سابق صورت گرفته که ضمنا مصادف است با پایان ششمین ماه از تهاجم نظامی روسیه به این کشور و جنگی که نشانه‌ای از پایان قریب‌الوقوع آن در پاییز یا زمستان پیش رو به چشم نمی‌خورد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، پیشتر هشدار داده بود که روسیه ممکن است همزمان با جشن سالگرد استقلال اوکراین دست به اقدامی «ناجوانمردانه» بزند.

یک سرباز زن اوکراینی، پرچم این کشور را بالای یک تانک منهدم شده روسی در یکی از میدان‌های اصلی کی‌یف بر دست برده است.

شش ماه جنگ در اوکراین؛ بن‌بستی خطرناک و بی‌چشم‌انداز

پوتین فرمان افزایش شمار نیروهای مسلح روسیه را امضا کرد

در ادامه تحولات جنگ در اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه فرمان افزایش شمار نیروهای مسلح این کشور را امضا کرد.

خبرگزاری روسی «ریا نووستی» گزارش داد که به موجب این فرمان، شمار نظامیان روسیه از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به دو میلیون و ۴۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

به این ترتیب، از روز یکم ژانویه سال جدید میلادی ۱۳۷ هزار نیرو به شمار کارکنان نظامی روسیه افزوده خواهد شد.

روز پنجشنبه همچنین در ژنو میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در پیامی خطاب به ولادیمیر پوتین خواهان «توقف حملات مسلحانه» این کشور به اوکراین شد.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که عملا از زمستان هشت سال پیش با تسلط بر کریمه آغاز شد، در شش ماه گذشته، تلفات و جراحات سنگینی میان نظامیان و غیرنظامیان دو طرف داشته و دست‌کم ۱۵ میلیون آواره و خسارات سنگین بر جای نهاده است.

با وجود این، شمار حقیقی کشته‌ها و زخمی‌های دو طرف به دلیل تفاوت عمیق گزارش‌ها، امکان‌پذیر نیست.