احضار سفیر جمهوری اسلامی در بروکسل توسط وزارت خارجه بلژیک

۴

در پی محکومیت شهروند بلژیکی در ایران، وزارت خارجه بلژیک در بیانیه‌ای از احضار سفیر جمهوری اسلامی در این کشور خبر داده است.

این اقدام در پی آن صورت گرفت که قوه قضائیه ایران اولیور وندکاستیل، تبعه بلژیکی در ایران را به اتهام «جاسوسی» به ۴۰ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، مصادره مال و جریمه نقدی محکوم کرده است.

این شهروند بلژیکی به موارد دیگری نظیر «همکاری با دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی، قاچاق ارز و پولشویی» هم متهم شده است؛ اتهاماتی که او رد کرده است.

حکم صادر شده «بدوی» است و ظرف ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است.

حدود سه هفته پیش سخنگوی خانواده وندکاستیل به خبرگزاری فرانسه گفته بودند که دولت بلژیک به آنها اطلاع داده که آقای کاستیل به ۲۸ سال زندان محکوم شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که اعضای خانواده از شنیدن این خبر که دولت بلژیک به اطلاع آنها رسانده، شوکه شده‌اند.

تبعه بلژیکی در ایران به زندان طولانی مدت، ۷۴ ضربه شلاق، مصادره مال و جریمه نقدی محکوم شد

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران می گوید بر اساس حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران الیویر وند کاستیل، تبعه بلژیکی بازداشت شده در ایران با ۴ عنوان اتهامی در دادگاه محاکمه و در هر ۴ مورد محکوم شده است.

این خبرگزاری نوشته است «دادگاه پس از برگزاری جلسات دادگاه با حضور معاون دادستان، متهم و وکیل مدافع وی در نهایت در رابطه با اتهام اول، جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، تبعه بلژیک را به ۱۲.۵ سال حبس محکوم کرده است. همچنین دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مورد اتهام دوم، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، نیز وند کاستیل را به ۱۲.۵ سال حبس محکوم کرده است.

در مورد اتهام سوم، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار، رئیس دادگاه برای تبعه بلژیک ۲.۵ سال حبس، ضبط ارز قاچاق، پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر بهای ریالی دلارها به قیمت روز و ۷۴ ضربه شلاق حکم صادر کرده است.

در مورد اتهام چهارم، پولشویی به میزان ۵۰۰ هزار دلار، هم دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای این فرد ۱۲.۵ سال حبس و مصادره اصل مال درآمد و عواید حاصل از ارتکاب جرم منشا و جرم پولشویی در نظر گرفته است.»

حکم صادر شده بدوی و ظرف ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است.

حدود سه هفته پیش سخنگوی خانواده وندکاستیل به خبرگزاری فرانسه گفت که دولت بلژیک به آنها اطلاع داده که آقای کاستیل به ۲۸ سال زندان محکوم شده است. خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که اعضای خانواده از شنیدن این خبر که دولت بلژیک به اطلاع آنها رسانده، شوکه شده‌اند.

خبرگزاری میزان می گوید شهروند ۴۱ ساله بلژیکی «به جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و پولشویی به همین میزان» متهم و محکوم شده است.

اولیویه وندکاستیل یکی از چندین شهروند کشورهای غربی است که در ایران بازداشت شده است. غربی‌ها این وضعیت را تلاشی از سوی جمهوری اسلامی ایران «برای گرفتن امتیاز» عنوان می‌کنند.

خانواده آقای وندکاستیل با تاکید بر بی‌گناهی او می‌گویند حکومت ایران او را «گروگان» گرفته تا بلژیک را برای آزاد کردن اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی تحت فشار بگذارند.