احمدی‌نژاد: شرایط را برای نامزدی در انتخابات بررسی می‌کنم

Screen Shot 2024-05-25 at 2.22.24 PM

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، می‌گوید مشغول بررسی شرایط برای نامزدی احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری است.

رسانه‌های ایرانی ویدئویی از گفتگوی آقای احمدی‌نژاد با گروهی از هوادارانش منتشر کرده‌اند که در آن از او برای نامزدی در انتخابات دعوت می‌شود.

آقای احمدی‌نژاد خطاب به آنها می‌گوید: «دارم شرایط را بررسی می‌کنم و می‌سنجم که چه اقدامی به نفع کشور و مردم است و به صلاح ایران امروز است.»

او افزوده که در حال «جمعبندی» است و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

با کشته شدن ابراهیم رئیسی در سقوط بالگردش، قرار است چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران زودتر از برنامه قبلی و در جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار شود.

آقای احمدی‌نژاد در برنامه‌های سوگواری برای ابراهیم رئیسی غایب بوده و پیراهن سفیدش در جلسه افتتاحیه مجلس خبرگان انتقاد برخی از محافظه‌کاران را به دنبال داشته است.

او خطاب به هوادارانش گفته است که «شرایط کشور شرایط حساس و خطیری است» اما به کنایه افزوده: «گرچه چهل پنجاه سال است که می شنویم شرایط حساس کنونی.»

آقای احمدی‎‌نژاد با ابراز امیدواری به بهبود وضعیت «به نفع مردم و به نفع انسانیت» گفته است: «تحولات شتاب گرفته است. نه فقط در ایران، در جهان؛ امیدوارم همه ما شاهد این تحولات شیرین و سازنده باشیم.»

محمود احمدی‌نژاد هشت سال رئیس جمهور ایران بود و پس آن هم دو بار در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۶ برای نامزدی داوطلب شد که شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد.

احمد علیرضا بیگی، یکی از نمایندگان دوره یازدهم مجلس، گفته است که دستگاه‌های حکومتی باید برای تایید صلاحیت آقای احمدی‌نژاد به او تضمین بدهند.

او گفته: «اگر بنا باشد آقای احمدی نژاد بیاید کاندیدا شود و بعد هم تایید صلاحیت نشود، این هم باعث سرخوردگی ملی در کشور می‌شود و آسیب وارد می‌کند و هم در عین حال بدون هیچ گناه و دلیلی که رد صلاحیت می‌شود.»

محمود احمدی‌نژاد در یک نگاه

احمدی نژاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، محمود احمدی‌نژاد در یک کنفرانس خبری، ۲۴ دی ۱۳۸۴
  • متولد ۶ آبان ۱۳۳۵ گرمسار، استان سمنان
  • دکترا در رشته مهندسی و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک از دانشگاه علم و صنعت
  • عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۳۹۲ – تاکنون
  • استادیار دانشگاه علم و صنعت
  • ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ رئیس جموری اسلامی ایران
  • ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ شهردار تهران
  • ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ استاندار اردبیل و مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و آموزش عالی