احیای برجام؛ بورل: پاسخ ایران «معقول» بود؛ ایران: منتظر پاسخ آمریکا هستیم

۸

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران به آخرین متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام را «معقول» توصیف کرده است.

آقای بورل گفت: «پیشنهادی از طرف من به عنوان هماهنگ‌کننده (مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا) ارائه شد… و پاسخی از ایران دریافت شد که از نظر من معقول بود.»

به گزارش رویترز او گفت که این پاسخ برای آمریکا فرستاده شده اما آنها «هنوز پاسخ رسمی» نداده‌اند.

آقای بورل همچنین گفته است که احتمال دارد که در همین رابطه «جلسه‌ای در همین هفته» برگزارشود. به گفته این دیپلمات ارشد اروپایی قرار بود که که چنین نشستی هفته گذشته برگزارشود که امکانش فراهم نیامد.

پیشتر و پس از ارسال پاسخ ایران، وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت مذاکرات هسته‌ای در آستانه «بن‌بستی دیگر» است.

این روزنامه آمریکایی روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که درخواست ایران برای «تضمین» از طرف آمریکایی، بار دیگر تلاش‌ها برای احیای برجام را با مشکل روبه‌رو کرده است.

«رایزنی» آمریکا با متحدان

از سوی دیگر یک رسانه آمریکایی گزارش داده که دولت آمریکا در روزهای اخیر به دنبال جلب اطمینان اسرائیل در ارتباط با توافق احتمالی برای احیای برجام بوده است.

لورا روزن خبرنگار سرشناس حوزه بین‌الملل هم در حساب توییتر خودش نوشت که «منابعی از ایالات متحده آمریکا گفته‌اند که این کشور تصمیم خود را در مورد پاسخ ایران گرفته است، اما در حال مشورت با متحدان و احتمالا اسرائیل و دیگران قبل از ارسال» به اتحادیه اروپا است.

همچنین به گزارش سایت خبری اکسیوس، آمریکایی‌ها به دولت اسرائیل گفته‌اند که با وجود گزارش رسانه‌ها درباره عقب‌نشینی واشنگتن در برابر جمهوری اسلامی، دولت جو بایدن با دادن هیچ‌گونه امتیاز جدیدی به ایران موافقت نکرده‌ و توافق هسته‌ای به زودی به دست نمی‌آید.

بنابر این گزارش، مقام‌های اسرائیلی از این پیام‌های آمریکایی‌ها «قانع نشده‌اند.»

در همین خصوص نیز امروز گزارش شده است که یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در تماس با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که کشورش با بازگشت به توافق هسته‌ای ایران مخالف است. یائیر لاپید هشدار داد که اسرائیل مقید و متعهد به توافق احتمالی با جمهوری اسلامی نخواهد بود. آقای لاپید گفت که اسرائیل هر چه لازم باشد برای بازداشتن ایران از کسب توانایی هسته‌ای انجام خواهد داد.