ادامه اشغال پارلمان عراق؛ مقتدی صدر خواستار گسترش اعتراضات شد

Screen Shot 2022-07-31 at 11.58.53 PM

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق، روز یکشنبه از دیگر گروه‌ها و جناح‌های سیاسی خواست از اعتراضاتی که به حمله هواداران وی به پارلمان و اشغال آنجا انجامیده است، حمایت کنند.

حدود ده ماه پس از انتخابات پارلمانی عراق، این کشور نفت‌خیز هنوز شاهد تشکیل دولت جدید نبوده است و مذاکرات در این‌باره همگی به شکست منتهی شده، به‌طوری که بلوک مقتدی صدر، بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان، ماه گذشته استعفا داد.

هواداران آقای صدر روز شنبه به‌رغم شلیک گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش نیروهای امنیتی و دمای ۴۷ درجه سانتیگراد بار دیگر به پارلمان عراق که در منطقه حفاظت‌شده سبز بغداد واقع شده است، هجوم بردند و آن را اشغال کردند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان عراق، دست‌کم یکصد نفر از معترضان و ۲۵ نفر از نیروهای امنیتی این کشور در جریان رخدادهای روز شنبه مجروح شدند، امری که ابراز نگرانی اتحادیه اروپا را به دنبال داشت.

معترضان که شنبه شب را در پارلمان عراق به سر بردند، روز یکشنبه نیز تمایلی برای خروج از پارلمان نشان ندادند و در این حال گروه‌های داوطلب بین آنها غذا و آب توزیع کردند.

تشکیل دولت در عراق که کشوری چند قومیتی و چند مذهبی به‌شمار می‌آید از سال ۲۰۰۳ و زمان یورش نظامی ایالات متحده به این کشور، فرایندی شده که مذاکرات پیچیده‌ای را می‌طلبد.

تحلیل‌گران می‌گویند که مقتدی صدر، روحانی دمدمی مزاجی که زمانی رهبری یک گروه شبه‌نظامی علیه ایالات متحده و نیروهای عراقی را بر عهده داشت، از اعتراضات برای به کرسی نشاندن حرف خود در تشکیل دولت جدید استفاده می‌کند.

آقای صدر روز یکشنبه در شبکه اجتماعی توییتر اعتراضات کنونی را «گام اول انقلابی خودجوش در منطقه سبز و فرصتی استثنایی برای تغییرات بنیادین» نام برد. او از «همگان» خواست که «از انقلابیون اصلاح‌طلب» حمایت کنند.

این موضع‌گیری واکنش شدید مخالفان سیاسی شیعه مذهب مقتدی صدر را به دنبال داشت، کمیته شیعیان مورد حمایت ایران موسوم به «چارچوب هماهنگی» که اظهارات او را «دعوت به کودتا علیه مردم، کشور و نهادهای آن» توصیف کرد.

هجوم طرفداران مقتصدی صدر به پارلمان عراق و اشغال آن، خود واکنشی به اقدام کمیته «چارچوب هماهنگی» در اعلام نامزدی محمد الشیاع السودانی برای منصب نخست وزیری بوده است.

بلوک رقیب آقای صدر شامل نمایندگان پارلمان عراق از حزب نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق، و همچنین نمایندگان گروه شبه‌نظامی حشد الشعبی هستند.

بلوک مقتدی صدر در پی انتخابات ده ماه پیش توانست بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان عراق را تشکیل دهد، اما اکثریت پارلمانی را به دست نیاورد. حدود دو ماه قبل ۷۳ عضو این بلوک استعفا دادند، و این امر موجب آن شد که بلوک هوادار ایران بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی را تشکیل دهد، اما همچنان هیچ توافقی بر سر نخست وزیر، رئیس جمهور جدید یا کابینه جدید صورت نگرفته است.