ادامه اعتراضات؛ مردم معترض روز شنبه در چند شهر به خیابان‌ها آمدند

Screen Shot 2022-10-15 at 10.33.01 AM

هرانا: دست‌کم ۲۳۳ معترض از زمان اعتراضات مردمی کشته شده‌اند

خبرگزاری آسوشیتدپرس از گسترش اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران و اوجگیری شعارهای ضدحکومتی در کشور، به‌ویژه دانشگاه‌ها در روز شنبه ۲۳ مهرماه خبر داده و به سرکوب خونین اعتراضات توسط نیروهای امنیتی پرداخته است.

این گزارش با استناد به خبرگزاری هرانا، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش داده است که در سرکوب اعتراضات خیابانی چهار هفته گذشته حداقل ۲۳۳ نفر جان باخته‌اند.

این گزارش می‌افزاید حداقل ۳۲ نفر از جان‌باختگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

هرانا در آخرین گزارش خود که روز گذشته منتشر کرده بود، شمار جان‌باختگان اعتراضات مردمی ایران را تا ۲۱ مهرماه دست‌کم ۲۲۴ نفر گزارش داده بود که ۲۹ نفر آنها زیر ۱۸ سال بودند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز روز چهارشنبه، ۲۰ مهر، شمار کشته‌شدگان اعتراضات را دست‌کم ۲۰۱ تن ازجمله «احتمالا ۲۳ کودک» اعلام کرده بود.

گزارش‌های تصویری از ایران حاکی است که اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف، به‌ویژه مناطق شمال‌غرب ایران به شدت ادامه دارد و روز شنبه ۲۳ مهرماه تجمعات اعتراضی در برخی دانشگاه‌های کشور برگزار شده است.

در پی گزارش‌ها مبنی بر یورش نیروهای امنیتی به یک دبیرستان دخترانه در اردبیل، روز شنبه اعتراضات مردمی در این شهر شدت گرفت و معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

گزارش‌های تصویری که به دست رادیو فردا رسیده، حاکی از درگیری شدید نیروهای امنیتی با معترضان در این شهر است. حضور نیروهای امنیتی و سرکوب معترضان گسترده توصیف شده است. تصاویر ویدیویی نشان از بوق اعتراضی خودروها و سنگ‌پراکنی معترضان به نیروهای امنیتی مسلح دارد.

ویدیویی از اعتراضات روز شنبه کرج به دست رادیو فردا رسیده که از تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به سمت معترضان خبر می‌دهد. در یکی از ویدیوها، ماموران لباس شخصی با خشونت و به اجبار زنی را داخل خودرو می‌کشند و به روی کسانی که برای کمک می‌شتابند، سلاح می‌کشند.