ادامه اعتراضات دانشگاهی در ایران با وجود سرکوب و هشدار حکومت

000

با وجود سرکوب و ادامه تهدیدهای مقامات ارشد حکومت ایران از جمله هشدار فرمانده سپاه پاسداران به معترضان، دانشگاه‌های مختلف در سراسر ایران روز یک‌شنبه هشتم آبان هم باز محل تجمع‌ها و اقدامات اعتراضی متعدد بود که با خشونت نیروهای حکومت روبه‌رو شد.

در چهل و چهارمین روز اعتراضات سراسری ایران، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی مختلف، صحنه اعتراض و تظاهرات بود که با برخورد خشونت‌بار مأموران امنیتی و لباس شخصی‌ روبه‌رو شد؛ از جمله در چند دانشگاه بزرگ تهران.

در دانشگاه‌های سنندج، شیراز، قزوین و همدان هم تجمعات اعتراضی برگزار شد و دانشجویان معترض در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تفکیک جنسیتی را شکستند.

هم‌زمان چندین شهر از جمله در مناطق کردنشین و همچنین کوهدشت در استان لرستان شاهد اعتراضات تازه بوده‌اند.

تصاویر ویدیویی متعددی از اعتراضات در دانشگاه آزاد تهران شمال رسیده شده است که نشان می‌دهد صدها دانشجو شعارهایی علیه حکومت ایران از جمله «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

در همین حال مدیران دانشگاه علامه طباطبایی با فرستادن پیامک‌های تهدیدآمیز به ده‌ها دانشجو،‌ به آنها اعلام کرده‌اند که به طور موقت اخراج شده‌اند.

در این پیامک‌ها آمده که آنها حق ندارند وارد محیط دانشگاه و همین‌طور خوابگاهشان شوند.

کنش‌گران یادآوری کرده‌اند که اعمال نظر دانشگاه درباره وضعیت تحصیل و محروم‌کردن دانشجو از تسهیلات رفاهی «باید مبتنی بر شیوه‌نامه انضباطی باشد و بدون برگزاری قانونی کمیته انضباطی، دانشگاه حق چنین برخوردهایی را ندارد.»

بسیج دانشجویی چند دانشگاه ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، خواستار صدور حکم تعلیق و محرومیت از تحصیل برای دانشجویان معترض شدند.

اعتراضات دانشجویی را «آشوب دانشگاهی» و دانشجویان معترض را «ترورجوهای دانشجو» خوانده است.

آنان از ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی پرسیده‌اند «آیا زمان تنبیه اساسی عاملین اصلی این “بلوا” فرا نرسیده است؟»

این تصاویر همچنین نشان می‌دهد نیروهای بسیجی و لباس شخصی به دانشجویان هجوم می‌برند و گاز اشک‌آور به سوی آنها شلیک می‌کنند.

بر اساس تصاویر منتشر شده از درگیری‌های نیروهای لباس شخصی و بسیج با دانشجویان، دست‌کم در یک مورد تیراندازی یک مامور لباس شخصی به دانشجویان معترض در تصاویر ثبت شده است.

شنبه‌شب محاصره مراکز آموزش عالی و حمله نیروهای امنیتی به خوابگاه‌های دانشجویی از جمله کوی دانشگاه تهران و خوابگاه امیرکبیر دانشگاه اراک خبرساز شده بود.

همزمان با حمله به خوابگاه‌های دانشجویی، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، در دیدار با روسای دانشگاه‌های ایران گفته بود سیاسی بودن دانشگاه یعنی این‌که دانشگاه «اولویت‌هایش را با نظام مسائل کشور منطبق کند.»