ادامه اعتراضات در تهران و شهرستان‌ها؛ پیام فرح پهلوی خطاب به نیروهای نظامی

Screen Shot 2022-09-28 at 10.46.30 AM

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر، گفت: مرگ مهسا امینی همان ظرف آخر یا ضربه نهایی است که منبع را سرریز یا درخت را قطع می‌کند.

عبدی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا همچنین تأکید کرد که فراگیری اعتراضات جاری در ایران «بی‌سابقه» است.

به‌گفته او، «معترضان به لحاظ گروه‌های سنی عموماً جوانان دهه هشتادی هستند که بیگانه با ارزش‌های رسمی هستند. چون در این ساختار آموزش دیده‌اند و از نظام آموزشی و رسانه‌ای آن منزجر شده‌اند. چیزی برای از دست دادن ندارند. البته زنان جدی‌تر هستند. طبقه متوسط و حتی رو به پایین و بالا نیز در میدان اعتراضات هستند».

وزیر خارجه ایران: تصاویر ضرب و جرح زنان ساختگی است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری المانیتور، مقابل پرسش‌هایی در زمینه خشونت‌های حکومتی در قبال معترضان به‌ویژه زنان قرار گرفته است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا قبول دارد «برای کسانی که خارج از ایران هستند، دیدن این گونه عکس‌ها و دیدن کتک‌خوردن زنان آزاردهنده است»؟ گفت: «برخی از این عکس‌ها ساختگی هستند. باید بدانید که واکنش آن‌ها [نیروهای پلیس] به اغتشاشگران است.»

بیشتر در این باره:

وزیر خارجه جمهوری اسلامی: تصاویر ضرب و جرح زنان در ایران ساختگی است

ادامه حمایت چهره‌های مشهور جهانی از زنان ایرانی

کایلی جنر، چهره مشهور و مدل آمریکایی که ۳۷۰ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرامش دارد، روز سه‌شنبه با انتشار دو استوری پی‌درپی حمایت خود از اعتراضاتِ «زن، زندگی، آزادی» در ایران را اعلام کرد.

خانم جنر در یکی از این استوری‌ها گزارش نیویورک‌تایمز درباره مهسا امینی و اعتراضات مردم ایران را بازنشر کرد.

 

پنه‌لوپه کروز، بازیگر سرشناس اسپانیایی، نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار هشتگ مهسا امینی و بازنشر ویدیو و متن سخنان اصغر فرهادی درباره اعتراضات ایران، از جنبش مردم ایران حمایت کرد.

 

ریکی مارتین، خواننده و بازیگر، از دیگره چهره‌های سرشناس در سطح جهان است که روز سه‌شنبه به جمع حامیان مردم ایران پیوشت.

او که در اینستاگرام بیش از ۱۷ میلیون دنبال‌کننده دارد، عکسی از مهسا امینی را به‌صورت استوری در اینستاگرامش منتشر کرد و به‌انگلیسی نوشت «نامش را بگویید».

 

پیام ناشر زن در حمایت از اعتراضات

یک ناشر فعال در ایران اعلام کرد در اعتراض به سکوت اعضای صنف ناشران کشور «در مقابل درد و رنج مردم ستمدیده‌ جان به‌‌لب رسیده» مجوز نشر خود را به سطل زباله می‌اندازد.

مریم کیان‌افراز، مدیر نشر کیان‌افراز ، روز سه‌شنبه، ۵ مهر، در پیامی نوشت: «مجوز انتشارات خود را به زباله‌های شهر می‌اندازم تا مردم مبارز و آزادی‌خواه سرزمینم آن را به همراه سطل‌های زباله‌ بسوزانند، همان سطل‌های زباله‌ای که برای جستن تکه‌نانی تا کمر در آن‌ خم می‌شوند.»

بیشتر در این باره:

پیام یک ناشر در حمایت از اعتراضات: «مجوز نشر خود را به سطل زباله می‌اندازم»

پیام فرح پهلوی

شهبانو فرح پهلوی روز چهارشنبه، ششم مهرماه، در پیامی از نیروهای نظامی و امنیتی در ایران خواست دست از سرکوب هموطنان خود و ریختن خون آنها بردارند.
در این پیام آمده است: «من ‌ به نام یک مادر، از فرد فرد همه نیروهای انتظامی، ارتش، سپاه، بسیج، لباس‌شخصی‌ها و یا دیگران با هر گرایشی که دارند می‌خواهم که دست خود را بیشتر به خون جوانان هم‌میهن خود آغشته نکنند.»

بیشتر در این باره:

فرح پهلوی: نیروهای نظامی دست خود را بیشتر به خون آغشته نکنند

 

گروهی متشکل از صدها فعال دانشگاهی فمینیست با امضای بیانیه‌ای از انجمن‌ها و گروه‌های فمینیستی بین‌المللی خواستند برای ایجاد یک همبستگی فراملیتی با زنان و به‌حاشیه‌رانده‌شدگان در ایران به آنان بپیوندند.

در بیانیه این گروه که با عنوان «صدای انقلاب فمینیستی در ایران را بشنوید» منتشر شده، آمده که «قتل» مهسا امینی «فقط یکی از جنایت‌های حکومتی بسیاری است که حاکمیت مبتنی بر آپارتاید جنسیتی ایران عامدانه و ‌نظام‌مند مرتکب آن شده است.»

در ویدئویی منتشر شده از اعتراضات در نارمک در شرق تهران در شامگاه سه شنبه مردی خطاب به نیروهای امنیتی که به سوی مردم تیراندازی می‌کنند، فریاد می زند «بچه‌ام! لامصب بچه‌ام!»

طی روزهای اخیر تصاویر و ویدئو های زیادی از خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان از جمله زنان، جوانان و نوجوانان منتشر شده است.