ادامه اعتراض دانش آموزان دختر در میان حمایت بین‌المللی و تحریم مقام‌های ایران

1

اعتراض‌های دانش‌آموزی در ایران در روز پنجشنبه ادامه داشته و همزمان آمریکا تحریم‌های حقوق بشری جدیدی علیه ایران وضع کرده و اتحادیه اروپا هم سرکوب معترضان و خشونت از سوی حکومت ایران را محکوم کرده است.

ویدئوهایی که روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد حاکی از اعتراض دانش‌آموزان دختر در رشت، بوکان و اسلام شهر در اطراف تهران بود.

با گسترش اعتراض‌ها از دانشگاه‌ها و خیابان به بعضی از مدرسه‌ها از اوایل هفته،‌ ویدیویی از بوکان منتشر شده که اعتراض دختران دهه نودی را نشان می‌دهد.

در این ویدیو گروهی از آنها شعار «ژن، ژیان آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

اگر چه ویدیوها از اعتراضات دختران دبیرستانی در یک هفته گذشته بیشتر منتشر شده اما کشته شدن معترضانی چون نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده، پارسا رضادوست، و چند دانش‌آموز دیگر در نقاط مختلف ایران و در جریان اعتراضات سراسری سه هفته گذشته، بسیاری از همشاگردی‌های آنها و دبیرستانی‌ها را خشمگین کرده است.

در رشت هم گروهی از دختران دانش‌آموز بعد از تعطیل شدن و خروج از مدرسه فریاد «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند.

ویدئوی مشابهی از اعتراض دختران دانش‌آموز در اسلامشهر ، در حومه جنوبی تهران هم منتشر شده است.

در واکنش به این اعتراضات حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، از والدین دانش‌آموزان و دانشجویان خواست از فرزندانشان بخواهند کلاس‌های درس را تعطیل نکنند.

او گفت «تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به نفع دشمنان است؛ از خانواده‌ها می‌خواهم تا از فرزندانشان بخواهند که کلاس‌هایشان را تعطیل نکنند و در تجمعات شرکت نکنند.»

فرمانده پلیس ایران در حالی چنین تقاضایی را طرح کرده که حق رای (به معنای استقلال در تصمیم‌گیری سیاسی) در ایران ۱۶ سال است.

منتقدان حکومت ایران هم بارها جمهوری‌اسلامی را به سوءاستفاده سیاسی عقیدتی از کودکان متهم کرده‌اند. از جمله اجرای سرود «سلام فرمانده» که در مدح رهبر ایران و همسو با «پروپاگاندای ملی-شیعی» ارزیابی شده است و همچنین گزارش‌ها و تصاویری که از استفاده حکومت از نوجوانان به عنوان نیروهای سرکوب در جریان اعتراضات حاضر حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفته است که «پلیس هیچ مسئولیتی در زمینه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ندارد و هیچ زمانی پلیس به دانشگاه‌ها ورود نکرده است چرا که منع قانونی داریم.»

طبق قانون «ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش» مصوب سال ۱۳۷۹ ورود نیروهای مسلح اعم از نظامی، انتظامی و اطلاعاتی برای انجام ماموریت‌های امنیتی، حمل و نگهداری سـلاح و دستگیری افراد در محیط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ممنوع است هرچند ورود نیروهای مسلح «در شرایط اضطراری فقط با درخواست رئیس دانشگاه یا مرکز آموزش عالی و با موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فــنآوری و وزیر بهداشت» مجاز دانسته شده است.

با این حال، شامگاه یکشنبه این هفته، افراد مسلح پس از محاصره دانشگاه صنعتی شریف در تهران وارد دانشگاه شدند و براساس تصاویر منتشر شده و اظهارات دانشجویان، به ضرب و جرح و بازداشت آنان اقدام کردند.

حمله به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معمولا توسط افرادی صورت می‌گیرد که دارای یونیفورم مشخصی نیستند و به ماموران لباس شخصی حکومت شهرت دارند. ضمن این که «وارد کردن» نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در قالب «دانشجویان بسیجی» همواره یکی از روش‌های مرسوم برای برهم زدن یا ممانعت از اعتراضات دانشجویی در چهار دهه گذشته بوده است.

حسین اشتری ادعا کرد که کشته‌شدگان تظاهرات اخیر «با سنگ یا سلاح جنگی» به قتل رسیده‌اند و افزود که پلیس دارای این نوع اسلحه نیست. وی افراد نامشخصی را مسئول این قتل‌ها دانست و گفت «افراد بسیار زیادی دستگیر شدند که اعتراف کرده‌اند یا خرید و فروش سلاح می‌کردند یا واسطه‌ای بودند تا سلاح را رایگان از برخی از افراد بگیرند و به افرادی که در اغتشاشات شرکت کرده‌اند بدهند».

او در مورد هویت افراد مورد نظر توضیحی نداد و شواهدی در این مورد ارائه نکرد و همزمان در سه هفته گذشته تصاویر متعددی از لحظه هدف گرفتن معترضان توسط ماموران یونیفورم پوش مخابره شده است.

پایان پست Twitter, 2

او همچنین در دیدار با شماری از مراجع تقلید و روحانیون قم از جمله هاشم حسینی بوشهری و حسین نوری‌همدانی گفت «هیچ تقصیر و قصوری در حادثه فوت مهسا امینی متوجه نیروی انتظامی نیست».

در پی اعتراضات گسترده در شهرهای ایران از جمله در قم و مشهد، انتقاد از سکوت علما بالا گرفته و بسیاری از منتقدان حکومت خواهان موضع‌گیری روحانیون و علما در این شرایط شده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی هم چند روز پیش در سخنرانی با اشاره به اعتراضات اخیر گفته بود که در «این حوادث بیش از همه به سازمان انتظامی کشور و به بسیج» ظلم شده است.

سوگواری برای معترضانی که کشته شدند

در دو روز گذشته ویدیوهایی از سارینا اسماعیل‌زاده، دانش‌آموز ۱۶ ساله معترضی که در اثر «ضربات باتوم نیروهای امنیتی به سرش کشته شد‌ منتشر شده است.

او یکی از نوجوانان کشته شده در اعتراضات است که عفو بین‌الملل هویت او را تایید کرده است.

در پی انتشار این ویدئوها مقام‌های جمهوری اسلامی نقش خود در قتل او را تکذیب کردند.

پایان پست Twitter, 3

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، حسین فاضلی هریکندی رئیس دادگستری استان البرز گفت: «سارینا اسماعیل‌زاده با پریدن از پشت‌بام همسایه خانه مادربزرگش خودکشی کرده‌ است.»

روز پنجشنبه – ۱۴ مهر – همچنین تصاویری از حضور دوستان و خانواده پارسا رضادوست، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر در ایران بر سر مزار او منتشر شد.

پارسا جوان هفده ساله‌ای بود که با شلیک گلوله مستقیم نیروهای امنیتی در هشتگرد کرج کشته شد.

در این ویدیو اعضای خانواده و دوستان پارسا بر سر مزار او این ترانه‌ از مرتضی جعفرزاده را همخوانی می‌کنند: «ساقی کجایی؟ جونم به لب رسیده. دشمن نامرد، رفیقم رو دریده…».

‌به علاوه تصاویری از شهرستان مریوان در استان کردستان ایران نشان می‌دهد شماری از مردم بر محل دفن مختار احمدی تجمع کرده‌اند.

مختار احمدی، ۱۹ ساله اهل مریوان در جریان اعتراض‌ها در ایران با شلیک گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.گفته می‌شود این ویدیوها مربوط به امروز ۱۴ مهر است.

تحریم های تازه آمریکا

در تحولی دیگر آمریکا در واکنش به مرگ مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران، تحریم‌های بیشتری را بر دولت و مقام‌های امنیتی ایران اعمال کرده است.

وزارت دارایی آمریکا گفت که درحال تحریم هفت مقام بلندایه به خاطر نقش آنها در دسترسی به اینترنت و اعمال خشونت علیه معترضان است.

پایان پست Twitter, 4

احمدی وحیدی وزیر کشور، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و وحید مجید رئیس پلیس سایبری جمهوری اسلامی از تحریم شدگان هستند.

همچنین یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران، حسین نجات جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله، حسین رحیمی رئیس پلیس تهران، حسین ساجدی نیا معاون عملیات فرماندهی انتظامی تحریم شدند.

آمریکا ماه پیش گشت ارشاد را به اتهام نقض حقوق زنان تحریم کرده بود.

دولت آمریکا اخیرا به شرکت‌های آمریکایی مجوز داد تا نرم افزار و فناروی ارسال پیامهای دیجیتال را برای دور زدن انسداد اینترنتی به ایرانی‌ها عرضه کنند.

برایان نلسون معاون وزارت دارایی در بیانیه ای گفت: «آمریکا قطع اینترنت توسط دولت ایران و ادامه سرکوب خشونت‌بار اعتراضات را محکوم می‌کند و در هدف گرفتن آمران و حامیان این اعمال درنگ نخواهد کرد.»

ناآرامی‌هایی که بعد از مرگ مهسا (ژینا) امینی در ایران شروع شد به بزرگترین چالش برای حکومت این کشور از زمان انقلاب ۵۷ بدل شده است. معترضان خواهان پایان جمهوری اسلامی در ایران هستند.

گروه های حقوق بشر می گویند که بیش از ۱۵۰ نفر کشته و هزاران نفر دستگیر شده اند. مقام های جمهوری اسلامی هم از مرگ شمار زیادی از نیروهای امنیتی خبر می دهند.

شورای دانشگاه شریف خواستار عذرخواهی رسمی شد

همزمان شورای دانشگاه شریف، به عنوان اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در دانشگاه، در بیانیه‌ای اعلام کرده آنچه در یکشنبه شب رخ داد «روز سوگ مظلومانه دانشگاه شریف» بود.

در این بیانیه با محکوم کردن ورود لباس شخصی‌ها و نیروهای امنیتی به محوطه دانشگاه گفته شده «ضرب و شتم و اعمال خشونت سبعانه علیه دانشجویان و استادان دانشگاه از سوی نیروهای لباس شخصی و بعضا لباس فرم‌دار» محکوم است.

شورای دانشگاه شریف که اعضای آن را روسای دانشکده‌‌ها، اعضای هیات رئیسه و جمعی از مدیران دانشگاه تشکیل می‌دهند، در این بیانیه خواستار «عذرخواهی رسمی مقامات ذیربط کشور از جامعه دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف» شده‌اند.

شورای دانشگاه شریف «همبستگی کامل» خودش را با دانشجویان اعلام کرده و خواستار شکایت رسمی از مسببان این حادثه شدند.

در این بیانیه گفته شده اعضای هیات علمی دانشگاه «به نشانه اعتراض به هتک حرمت دانشگاه و وقابع ناگوار» روز یکشنبه، ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۳ تا ۱۵ مقابل کتابخانه دانشگا تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

اما ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در نشستی با وزیر علوم و جمعی از مسئولان دانشگاه شریف گفته «نباید اجازه داد قداست علمی و اخلاقی و اعتبار و خوش نامی جامعه نخبگی این دانشگاه با برخی رفتارهای تحمیلی از بیرون دانشگاه مخدوش شود».

حمایت بین المللی از معترضان در ایران

در این روز مهتاب کرامتی بازیگر شناخته شده سینمای ایران با انتشار پیامی در اینستاگرام، با معترضان ابراز «همدلی» کرد و نوشت «همراه و همدل با مردم کشورم هستم و هرگونه خشونت علیه مردم، خصوصا زنان و کودکان را محکوم می‌کنم».

خانم کرامتی که «سفیر حسن نیت یونیسف» است، با انتشار عکس نوجوانانی که در اعتراضات اخیر کشته شده‌اند، نوشته «من هم در جریان گزارش‌های دلخراش مربوط به کشته‌ و زخمی شدن و همچنین بازداشت تعدادی از کودکان ونوجوانان در اعتراضات و استفاده از کودکان زیر ۱۸ سال برای مقابله با معترضان هستم. تمامی این موارد را با مقام‌های صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در ایران مطرح کرده ام و در این زمینه پیگیرم».

پایان پست Twitter, 5

او گفته «اگر این‌ روزها مطلبی در صفحه اجتماعی‌‌ام مبنی بر انجام اینگونه پیگیری‌ها نمی‌گذارم، دلیل بر انفعال و بی توجهی نیست».

ایزابلا روسلینی،‌ بازیگر ایتالیایی – آمریکایی در یک پست اینستاگرامی از اعتراضات در ایران حمایت کرد و نوشت که «من با شما هستم!»

او با انتشار مجموعه تصاویر از اعتراضات در ایران و چند اثر هنری ساخته شده بر این اساس نوشت: «من به زنان ایرانی و مبارزه آنها برای آزادی فکر می‌کنم. این تصاویر از جمله تصاویری هستند که من را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است.»

او گفت که این پست را «در همبستگی» با هنرمندان ایرانی چون شیرین نشاط، اصغر فرهادی،‌ گلشیفته فراهانی و نازی بگلری منتشر کرده است.

این بازیگر و سینماگر مشهور دختر اینگرید برگمن، هنرپیشه سوئدی‌تبار هالیوو‌د و روبرتو روسلینی، سینماگر نامور ایتالیایی است.

پیشتر شهبانو فرح پهلوی، ملکه سابق ایران، در واکنشی جدید به اعتراضات سراسری در ایران به نیروهای امنیتی و انتظامی و نظامی که طی سه هفته گذشته با استفاده از خشونت علیه معترضان سعی در کنترل و سرکوب اوضاع شهرهای ایران را داشته‌اند توصیه کرده است:

«من دوباره به عنوان یک مادر از شما نیروهای انتظامی، ارتش، سپاه، بسیج و لباس شخصی‌ها می‌خواهم که در ضمیر ذهنی خود خواهران، برادرانتان، پدران و مادرانتان را در مقابل خود ببینید و اجازه ندهید که سردمداران نظام برای گریز از خشم ملت، شما را ابزار سرکوب مردم کنند. شما هم از این ملت هستید پس با این ملت باشید».

سایر تحولات روز:

  • در ویدیوهایی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده یا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده معترضان شامگاه پنجشنبه ۱۴ مهرماه همچون شب‌های گذشته، با به صدا درآوردن بوق خودروها و شعار دادن به اعتراضات ادامه می‌دهند
  • بوق زدن که در روزهای معمول یکی از اصلی‌ترین علل «آلودگی صوتی» و «اعصاب خردکردن» در مراکز شهرهای ایران محسوب می‌شود، در سه هفته گذشته به یکی از ابزار اصلی معترضان برای نشان دادن تداوم اعتراضات بدل شده است
  • دنیا راد،‌ دختری که در پی انتشار عکس صبحانه خوردنش بدون روسری احضار و بازداشت شد،‌ «به زندان قرچک ورامین» منتقل شد.‌ خواهر دنیا در توییتی نوشت: «ما امیدوارم بودیم برای آزادی دنیا با ما تماس بگیرند که وثیقه تهیه کنیم اما چند لحظه‌ی پیش خواهرم تماس گرفت که به زندان قرچک منتقل شده. نمیدونم چطور مادرم رو آروم کنم»
  • وزیر کشور آلمان به خاطر «سرکوب مرگبار» معترضان در ایران، از ایالت‌های این کشور خواسته از اخراج ایرانی‌ها خودداری کنند
  • فرمانده سپاه انصارالحسین استان همدان می‌گوید در اعتراضات اخیر این استان ۷۰۰ نفر بازداشت شدند که ۸۰ درصد افراد بازداشتی زیر ۲۵ سال بودند. به گزارش ایسنا، مظاهر مجیدی گفته «خدا را شکر اتفاقات و اعتراضات اخیر در استان همدان بیش از دو روز طول نکشید و به سرعت مقابل مزدوران و فتنه‌گران از سوی جهادگران ایستادگی و مقابله شد»
  • سمانه موسوی، دوست حسین رونقی فعال آزادی بیان که دو روز پیش با ‌بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه کرد، با حمله ماموران لباس شخصی به مطبش دستگیر شد
  • کریم انصاری‌فرد، بازیکن تیم اومانیا قبرس و تیم ملی فوتبال ایران، عصر پنجشنبه در مسابقه این تیم برابر منچستریونایتد موفق شد گل اول مسابقه را به ثمر برساند اما پس از گل شادی نکرد
  • سن دیه‌گو در جنوب کالیفرنیا عصر روز پنجشنبه در لحظه غروب خورشید (در ساعت ۶:۲۸) برای حمایت از معترضان در ایران و در بزرگداشت مهسا امینی ساختمان اداری مرکزی این کانتی (بخش) را با رنگ پرچم ایران نورپردازی می کند
  • اپلیکیشن اسکایپ که برای چند روز ارتباط تلفنی با ایران را رایگان کرده بود، مجددا پولی شده است
  • امروز روزنامه کیهان درمورد عملکرد هنرمندان و ورزشکاران در حوادث اخیر واکنش نشان داده و علی کریمی و مهران مدیری را به «هیتلر» تشبیه کرده و نوشته «این نظام و انقلاب با استوری و جودهی عده‌ای سلبریتی از پای در نمی‌آید»