ادامه حمله متقابل میان اسرائیل و نوار غزه؛ هدف اسرائیل، نیروهای جهاد اسلامی

Screen Shot 2022-08-06 at 8.22.53 AM

در دومین روز از بحران جنگی جدید میان اسرائیل و باریکه غزه، ارتش اسرائیل روز شنبه، ۱۵ مرداد، به حملات هوایی و توپخانه‌ای خود در نقاط مختلف غزه ادامه داد و از سوی دیگر، نیروهای سازمان جهاد اسلامی فلسطینی حملات راکتی به سوی اسرائیل را دنبال کردند.

در این میان در حالی که طرفین از عزم خود برای ادامه حملات خبر می‌دهند، تلاش برخی کشورهای منطقه برای پایان دادن سریع به این وضعیت آغاز شده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که عملیات «سپیده‌دم» را از عصر روز جمعه، ۱۴ مرداد، مشخصا علیه نیروهای سازمان جهاد اسلامی فلسطین و با اهداف «پیش‌گیرانه» آغاز کرد.

مقامات ارتش اسرائیل تاکید کرده‌اند که در این مرحله عملیات متوجه نیروهای جهاد اسلامی فلسطین است. آنان به نام حماس که حاکم عملی نوار غزه در ۱۵ سال اخیر بوده، اشاره نکرده‌اند.

اسرائیل روز شنبه یک ساختمان پنج طبقه در غزه را منهدم کرد و به موتورسوارانی که آن‌ها را عضو نیروهای شلیک راکتی جهاد اسلامی معرفی کرد، حمله کرد.

در نخستین بمباران سنگین اسرائیلی در غزه در شامگاه جمعه، ابتدا تیسیر الجعبری، از فرماندهان مهم میدانی شاخه نظامی جهاد اسلامی، کشته شد.

زیاد نخاله، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین، در سخنانی بعد از آغاز عملیات اسرائیل گفت که نیروهای او مقهور نخواهند شد و «دفاع خواهند کرد».

به گفته آقای نخاله، اصولا نبرد سیف‌القدس ۲ آغاز شده است. سیف‌القدس نام عملیاتی بود که سازمان‌های مسلح فلسطینی غزه بهار سال گذشته در واکنش به اقدامات اسرائیل در قبال مسجدالاقصی و محله در شرق بیت‌المقدس/ اورشلیم انجام دادند.

اسماعیل هنیه، دبیرکل حماس، نیز از مقر خود در دوحه در قطر اعلام کرد که «اشغالگران» از خط قرمز «عبور کرده‌اند».

با این حال، به گفته رسانه‌های اسرائیل، نیروهای عملیاتی حماس که توان راکتی قوی‌تری دارند، در دفاع از جهاد اسلامی فلسطین، هنوز اقدامی نکرده‌اند.

اما «سرایا القدس»، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین، ظهر شنبه گفت که «مجاهدان» آن، همراه با سایر «گروه‌های مقاومت در غزه» واکنش نشان خواهد داد.

تا زمان نگارش این گزارش، ۱۸ تن در غزه بر اثر حملات هوایی اسرائیل کشته شدند. یکی از کشته‌های اولیه یک طفل پنج ساله بود که در ساختمانی کشته شد که تیسیر الجعبری به یکی از آپارتمان‌های آن رفته بود.

جهاد اسلامی ظهر شنبه اعلام کرد حدود ۲۰۰ راکتی که در ۱۸ ساعت به اسرائیل شلیک کرد، همگی کوتاه‌برد بوده و هنوز از راکت های برد بلند استفاده نکرده است.

اسرائیل اوایل هفته گذشته بسام السعدی، یک مقام ارشد جهاد اسلامی فلسطین را در اردوگاه جنین همراه با دامادش دستگیر کرد. این رهبر جهاد اسلامی پیشتر ۱۵ سال را در حبس در اسرائیل گذرانده بود. اسرائیل گفته است که مظنون بوده که بسام السعدی می خواسته نیروهای مسلح این سازمان را در کرانه باختری دوباره ساماندهی کند.

در دور جدید بحران نظامی، در طرف اسرائیلی تا ظهر شنبه، پنج تن شامل دو سرباز زخمی شدند.

با این حال، صدای آژیری که از احتمال وقوع حمله راکتی آگاه می‌دهد، در شمار زیادی از شهرک‌های اسرائیلی نزدیک به غزه مانند بنادر اشکلون و اشدود بلند است.