ادامه پیشروی ارتش اوکراین در مناطق اشغالی؛ پوتین نسبت به «فاجعه هسته‌ای» هشدار داد

Screen Shot 2022-09-11 at 11.59.41 AM

در حالی که ارتش اوکراین به سرعت در مناطق اشغال شده توسط ارتش روسیه پیشروی می‌کند، رئیس‌جمهوری روسیه نسبت به «فاجعه هسته‌ای» در نیروگاه زاپوریژیا هشدار داد.

ولادیمیر پوتین روز یکشنبه ۲۰ شهریور در تماس تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود هشدار داد که «حملات نیروهای نظامی اوکراینی» به نیروگاه زاپوریژیا در مناطق تحت کنترل نظامیان روسیه می‌تواند «عواقب فاجعه‌بار» داشته باشد.

سایت کرملین با انتشار این خبر گزارش داده است که رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه به «حملات مکرر» نیروهای اوکراینی به این سایت هسته‌ای، خصوصا انبار ذخیره زباله‌های اتمی اشاره کرده است.

اظهارات آقای پوتین در حالی است که دولت اوکراین بارها روسیه را به انجام این حملات متهم کرده و همراه با سازمان ملل، خواهان خروج نیروهای روسی از این نیروگاه و غیرنظامی کردن محوطه و اطراف آن شده است.

کرملین در ادامه به توافق رهبران روسیه و فرانسه برای «تعامل خارج از سیاسی‌کاری» طرفین با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این موضوع اشاره کرده است.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا است

بیشتر در این باره:

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین «به‌طور کامل» خاموش شد

ضدحملات نیروهای اوکراینی با کمک تسلیحات پیشرفته غربی طی روزهای گذشته، به عقب‌نشینی نیروهای روسی از برخی مناطق اشغالی منجر شده است.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه تایید کرد که نظامیان این کشور از شهرهای بالاکلیا و ایزیوم در استان خارکیف به منطقه دونتسک عقب‌نشینی کرده‌اند.

در این میان فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه، یک روز پس از این‌که دستاوردهای سریع آن‌ها باعث شد روسیه سنگرهای اصلی خود را در این منطقه رها کند، اعلام کرد نیروهای اوکراینی به پیشروی به سمت شمال، جنوب و شرق خارکیف ادامه می‌دهند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین نیز همزمان اعلام کرد که اگر کی‌یف بتواند سلاح‌های قوی‌تری به‌دست آورد، زمستان امسال می‌تواند دستاوردهای سریع‌تری در آزادسازی قلمرو تحت اشغال نیروهای روسیه داشته باشد.

والری زالوژنی فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه در صفحه تلگرام خود نوشت: «ما در خارکیف نه تنها به سمت جنوب و شرق، بلکه به سمت شمال نیز پیشروی کردیم و تنها ۵۰ کیلومتر تا مرز روسیه فاصله داریم».

او افزود: از ابتدای ماه جاری میلادی (در ۱۰ روز گذشته) سه هزار کیلومتر مربع از مناطق اشغالی آزاد شده است.