ادعای وزیر ارتباطات در مورد افزایش چشمگیر سرعت اینترنت در ایران

002

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی، جمهوری اسلامی ایران را جزو ۱۰ کشور دارای فناوری ساخت ماهواره دانست و ادعا کرد ایران از کشورهای پیشرفته در حوزه صنعت فضایی است.

عیسی زارع‌پور روز جمعه ۱۷ آذر در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر چهارباغ همچنین مدعی شد سرعت اینترنت کشور در دولت سیزدهم رو به‌ بهبود بوده و در حال ثبت سرعت گیگابایت بر ثانیه است؛ ادعایی که با هیچ‌یک از شواهد موجود در مورد وضع اینترنت در ایران همخوانی ندارد.

به گفته زارع‌پور: «میانگین سرعت اینترنت با کمک فناوری کابل نوری از ۱۲ مگابایت بر ثانیه به هزار مگابایت بر ثانیه رسیده که انتظار داریم با توسعه این مهم، همه شهرهای کشور تا پایان دولت از این امکان برخوردار شوند.»

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در شرایطی ادعای سرعت گیگابایت بر ثانیه در شبکه اینترنت کشور را مطرح کرده است که هر کاربر می‌تواند با ورود به سایت‌های سنجش سرعت از میزان سرعت اینترنت خودش مطلع شود و چنین ادعایی به‌آسانی قابل درستی‌سنجی است.

همچنین، وب‌سایت «اسپید تست»، که مرجعی برای سنجش سرعت اینترنت در کشورهای جهان است، در تازه‌ترین گزارش رسمی‌اش در ۲۶ آبان‌ اعلام کرده است که سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۱.۶۶ مگابایت بر ثانیه و میانه سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۳.۰۳ مگابیت بر ثانیه بوده است.

بر اساس این آمار، رتبه ایران در جدول سرعت اینترنت در جهان همچنان بدون تغییر نسبت به ماه قبل و در رده ۷۵، و رتبه ایران در جدول سرعت اینترنت موبایل و در جدول بیشترین میانگین سرعت اینترنت ثابت نیز در رده ۱۵۳ است.

از سوی دیگر، ادعای بهبود وضع اینترنت ایران در حالی مطرح شده است که در ماه‌های اخیر شبکه اینترنت با اختلال‌های متعدد و گسترده‌ای مواجه بوده است. وزارت ارتباطات نیز ضمن تایید این وضع، عامل اختلال را مشکل در شبکه زیرساخت دانسته است.

وزیر ارتباطات پیش‌تر نیز در فروردین‌ ۱۴۰۲ مدعی شده بود که سرعت اینترنت در کشور بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است و در رتبه ۶۰ جهان قرار دارد. این آمار نیز با هیچ‌کدام از منابع بین‌المللی ارزیابی سرعت اینترنت همخوانی نداشت.

کاهش پهنای باند بین‌المللی برای توان و امکان کنترل اینترنت و نظارت بر آن یکی از عواملی است که کاربران معتقدند منجر به کاهش سرعت دسترسی به شبکه جهانی می‌شود.

تلاش دولت ابراهیم رئیسی برای نهایی‌ کردن شبکه اینترنت ملی نیز یکی دیگر از شواهدی است که با ادعای مدیران وزارت ارتباطات مبنی بر تلاش برای افزایش سرعت دسترسی کاربرانبه اینترنت در تناقض است. زارع‌پور اردیبهشت‌ امسال خبر داده بود که پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال به ۷۵ درصد خواهد رسید.

وزیر ارتباطات رئیسی با رد ارتباط فیلترینگ و شبکه ملی ارتباطات مدعی شد که برخلاف نظر کارشناسان، تکمیل این شبکه به معنای قطع دسترسی کاربران ایرانی به شبکه جهانی نخواهد بود.

آنچه موجب تردید در ادعای وزیر ارتباطات در مورد تلاش دولت برای افزایش سرعت اینترنت شده است اصرار مقام‌های جمهوری اسلامی برای کنترل شبکه اینترنت و نظارت بیشتر بر آن است.

در جلسه کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان، که روز پنجشنبه ۱۶ آذر با حضور دبیر شورای‌عالی فضای مجازی برگزار شد، نمایندگان مجلس خبرگان بار دیگر بر ضرورت سامان‌دهی فضای مجازی تاکید کردند که مشخص کرد سیاست دولت و حکومت در موضوع اینترنت تداوم و‌ حتی افزایش میزان فیلترینگ و مدیریت نحوه دسترسی شهروندان به اینترنت است.

شرط اول در این سامان‌دهی محدودسازی دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت و سوق‌ دادن آن‌ها به بستر پهنای باند داخلی است که با ادعای افزایش سرعت اینترنت، که وزیر ارتباطات مطرح کرده است، مطابقت ندارد.