ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حمله به یک نفتکش خارجی در دریای عمان و «توقیف» آن را پذیرفت

01

ساعاتی پس از انتشار خبر توقیف یک نفتکش در دریای عمان و تغییر مسیر آن به سوی بندر جاسک، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حمله به این کشتی را پذیرفت.

بر اساس بیانیه روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه ارتش ایران،‌ نفتکش «سنت نیکلاس» که پیشتر با نام «سوئز راجان» تردد می‌کرد، «با حکم قضایی» و «تایید سازمان بنادر و کشتیرانی‌ توقیف شده» و برای تحویل به مقامات قضایی در مسیر یکی از بنادر ایران است.

بیانیه ارتش جمهوری اسلامی مدعی شده که دلیل این اقدام،‌ «سرقت یک محموله نفت ایران» از سوی آمریکا بوده است.

این توقیف در حالی است که بر اساس داده‌های ماهواره‌ای، ارتش جمهوری اسلامی در آب‌های بین‌المللی و خارج از آب‌های سرزمینی ایران اقدام به کار کرده است.

نفتکش توقیف‌شده که اکنون با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کند، اواخر مردادماه سال جاری محموله نفت خود را که در پایانه خارک ایران بارگیری کرده بود، به نفتکش دیگری به نام «ام‌آر یوفرِیتیس» در نزدیکی هیوستون ایالت تگزاس منتقل کرد که این امر با اعتراض جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

این نفتکش روز پنج‌شنبه در حالی که نفت عراق را از بصره برای پالایشگاه توپراس ترکیه به بندر علی‌آقا در ترکیه می‌برد، در ۵۰ مایلی سواحل صُحار عمان هدف هجوم افرادی مسلح با «یونیفرم‌های نظامی و ماسک‌های سیاه» قرار گرفت،‌ که حالا مشخص شده است از اعضای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بوده‌اند.

شرکت امنیتی خصوصی بریتانیایی آمبری هم با تایید این موضوع یادآور شده که «اقدام ایران علیه کسانی که متهم به همکاری با آمریکا هستند، مسبوق به سابقه است».

نمایی عمومی از کانال کشتی‌رانی هیوستون و پالایشگاه های مجاور آن

بیشتر در این باره:

آمریکا توقیف یک میلیون بشکه «نفت سپاه پاسداران» را تأیید کرد

«تحرکات» کشتی‌های باری ایرانی در دریای سرخ

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد داده‌های ردیابی ماهواره‌ای که روز پنج‌شنبه توسط این خبرگزاری تحلیل شده، نشان می‌دهد یک کشتی باری ایرانی که مظنون به انجام عملیات جاسوسی در دریای سرخ است، در این روز این آبراه را ترک کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، این کشتی که «بِهشاد» نام دارد از طریق تنگه باب‌المندب وارد خلیج عدن شده بود.

کشتی باری «بهشاد» از سال ۲۰۲۱ در دریای سرخ در نزدیکی مجمع‌الجزایر دهلاک اریتره مستقر شده بود اما پس از آن‌که ایران، کشتی «ساویز»‌ را از دریای سرخ خارج کرد، وارد این آبراهه شد.

به نوشته آسوشیتدپرس، «ساویز»‌ نیز یکی از «سکوهای جاسوسی مشکوک ایران در دریای سرخ» به‌شمار می‌آمد و در حمله‌ای که تحلیلگران به اسرائیل نسبت داده‌اند، آسیب دیده بود.

نیروی دریایی آمریکا شهریورماه گفت که ایران ظرف دو سال گذشته دست کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و دوازده کشتی دیگر را هدف حمله قرار داده است.

بیشتر این حملات و توقیف‌ها در حوالی تنگه هرمز رخ داده که یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی به‌شمار می‌رود و گذرگاه نفتکش‌های حامل ۲۰ درصد از صادرات کل نفت خام جهان است.

امنیت کشتیرانی در دریای سرخ اخیراً با تهدید روبه‌رو شده است، زیرا حوثی‌های مورد حمایت ایران نیز بارها کشتی‌های عبوری را در دریای سرخ و باب‌المندب با پهپاد و موشک هدف قرار داده‌اند.