اردوغان به طور علنی خود را از علویان ترکیه معرفی کرد

3

کمال قلیچداراوغلو، نامزد مخالفان دولت ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور روز چهارشنبه با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی توئیتر خود را از اقلیت علویان معرفی کرد.

رقیب رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در انتخابات پیش‌رو با اعلام علنی تعلق خود به اقلیت علوی، یکی از عرف‌های رایج در دنیای سیاست این کشور مبنی بر پرهیز از اشاره به علویان را زیر پا گذاشت.

این برای اولین بار است که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به طور علنی خود را از اقلیت علوی معرفی می‌کند.

ADVERTISING

علویان گروهی از پیروان دین اسلام هستند و اکثر آنها در ترکیه زندگی می‌کنند. اعضای اقلیت علوی پیش از این بارها در ترکیه قربانی تبعیض و کشتار بودند و گروهی از سنی‌ها همچنان آنها را به بدعت‌گذاری متهم می‌کنند.

کمال قلیچداراوغلو وعده داده است که به تبعیض‌ها علیه علویان و «مجادله‌های مذهبی» در ترکیه پایان دهد. او در صورتی که موفق به شکست رجب طیب اردوغان شود اولین رئیس‌جمهوری علوی در تاریخ ترکیه خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی پیش از اعلام نامزدی کمال قلیچداراوغلو بر این باور بودند که او برای جلب نظر محافظه‌کاران سنی با مشکل روبرو خواهد شد. این سیاستمدار ۷۴ ساله متولد استان تونجلی است که اکثریت ساکنان آن از کردها و علویان هستند.

پیام ویدئویی کمال قلیچداراوغلو برای اعلام علنی تعلقش به علویان، با استقبال سیاستمداران مخالف دولت ترکیه روبرو شده است.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها که از سال ۲۰۱۶ در زندان به سر می‌برد درباره پیام کمال قلیچداراوغلو گفت: «زندگی در این سرزمین‌ بدون تبعیض و همراه با برابری و برادری و صلح ممکن است.»

رجب طیب اردوغان پیش از این علویان را به «ابداع مذهب جدید» و «سلطه» در میان قضات ترکیه متهم کرده بود.