اردوغان: جمهوری‌خواهان سنای آمریکا را به دست بگیرند کار ما بسیار راحت‌تر می‌شود

2

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه می‌گوید اگر جمهوری‌خواهان بتوانند کنترل مجلس سنای ایالات متحده را به دست بگیرند، ترکیه راحت‌تر می‌تواند فرآیند خرید جنگنده‌های اف-۱۶ را از آمریکا تکمیل کند.

به گزارش رویترز ترکیه در ماه اکتبر درخواست خود برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ را به شرکت لاکهید مارتین ارسال کرده است. همچنین آنکارا خواستار نوسازی حدود ۸۰ جنگنده خود را برای این شرکت آمریکایی ارسال کرده و مذاکرات فنی میان دو طرف همچنان ادامه دارد.

این درخواست در حالی ارسال شده که کنگره آمریکا باید در نهایت این فروش‌ها را تایید کند و آنکارا نگران است روابط نه چندان مطلوب برخی از شخصیت‌های حزب دموکرات و تاکید آنها بر مسائل حقوق بشری بر تایید نهایی این قرارداد سایه افکند.

آقای اردوغان، روز شنبه ۱۲ نوامبر، در پروازی از ازبکستان به ترکیه به خبرنگاران گفت: «من امیدوارم ماه آینده سرشار از خبرهای خوب برای ما باشد و بتوانیم مسیر بسیار مثبتی را در خصوص خرید اف-۱۶ طی کنیم.»

رئيس جمهوری ترکیه در ادامه افزود: «اگر جمهوری‌خواهان بتوانند اکثریت را در مجلس سنا به دست بیاورند، اوضاع برای ما بسیار راحت‌تر خواهد شد.»

این اظهار نظر صریح و علنی اردوغان و ابراز امیدواری او برای پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس سنا در حالی مطرح می‌شود که طبق آخرین شمارش‌ها دموکرات‌ها از بخت بیشتری برای کسب اکثریت مجلس سنا برخوردارند.

موضوع فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه در هر دو حزب آمریکا منتقدان و حامیانی دارد. باب منندز، رئيس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا آمریکا که همواره از منتقدان سیاست‌های حقوق بشری ترکیه بوده می‌تواند یکی از موانع جدی آنکارا برای نهایی کردن این قرارداد به شمار آید.

اردوغان در ماه سپتامبر گفته بود که در ملاقات با دو سناتور آمریکایی در نیویورک، بازخورد مثبتی در خصوص حمایت احتمالی آنها از فروش اف-۱۶ دریافت کرده است. همچنین سخنگوی اردوغان اخیرا ابراز امیدواری کرده بود که این خریدها تا اوایل سال آینده تکمیل شود.