استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین؛ اتحادیه اروپا بار دیگر تهران را تحریم کرد

00

کشورهای عضو اتحادیه اروپا عصر پنج‌شنبه بر سر طرحی برای تحریم دوباره تهران، به دلیل تجهیز روسیه به سلاح و پهپادهای جنگی به توافق رسیدند.

این تحریم‌ها که از همین پنج‌شنبه نیز اجرایی می‌شود، سه فرد حقیقی همچنین نهاد تامین کنندۀ پهپادهای مورد نیاز روسیه را هدف قرار داده است.

پتر فیالا، نخست‌وزیر چک به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در پیامی توییتری نوشت: «پس از سه روز گفتگو، سفیران اتحادیه اروپا مجموعه تدابیری را علیه تأمین کنندگان ایرانیِ پهپادها که به اوکراین حمله می‌کنند، تصویب کردند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند دارایی‌های سه فرد و یک نهاد مسئول تحویل هواپیماهای بدون سرنشین را مسدود کنند.»

در ادامه این پیام آمده است: «اتحادیه اروپا همچنین آماده است تحریم‌هایی که پیش از این علیه چهار نهاد ایرانی وضع شده بود را نیز تمدید کند.»

سه فرد تحریم شده، محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سید حجت‌الله قریشی مسئول لجستیک و سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی سپاه پاسداران، و نهاد تحریم شده نیز صنایع هوایی شاهد (وابسته به سپاه پاسداران) است.

اوکراین روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواسته بود تا با توجه به تشدید حملات پهپادهای «انتحاری» ایرانی به کی‌یف که منجر به کشته شدن دست‌کم ۳ نفر شده، تحریم‌های بیشتری را علیه تهران وضع کنند.

روز گذشته نیز نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که از اواسط ماه سپتامبر تا کنون ۲۲۳ پهپاد ایرانی را منهدم کرده است.

تهران و مسکو تا کنون بارها ارسال پهپاد از سوی ایران برای روسیه با هدف تقویت مواضعش در جنگ علیه اوکراین را رد کرده‌اند؛ با این وجود روز گذشته علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در جریان سخنانش گفت: «چند سال پیش می‌گفتند تصاویر تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی ایران فتوشاپ است. حالا می‌گویند پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است؛ چرا به فلان کس می‌فروشید و به فلان کس می‌دهید.»

اتحادیه اروپا نیز می‌گوید «شواهدی» را جمع آوری کرده که نشان می‌دهد پهپادهای مورد استفاده روسیه علیه اوکراین، توسط ایران ساخته شده است.

واکنش‌ها به تحریم‌ دوبارۀ ایران

در اولین واکنش‌ها به تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، شارل میشل رئیس شورای اروپا «اقدام سریع» اتحادیه اروپا علیه تهران که از جنگ روسیه در اوکراین حمایت می‌کند را ستایش کرد.

مسکو «فشار» وارد شده بر تهران توسط واشنگتن و بروکسل را محکوم کرد و در مقابل کی‌یف، اقدام «سریع» این اتحادیه را ستود.

ماریا زاخارووا ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «همه کارهایی که اکنون انجام می‌شود یک هدف را دنبال می‌کنند که اعمال فشار بر این کشور است و واشنگتن در همین راستا، کشورهای ناتو و کل اتحادیه اروپا را برای حمایت از موضع خودش بسیج کرده است.»