استقبال فعالان سیاسی و مدنی از اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن

Screen Shot 2022-12-14 at 12.20.39 PM

اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد شادمانی و استقبال گسترده معترضان و چهره‌های سیاسی ِ مخالف حکومت را به دنبال داشت.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این اقدام را یک پیروزی برای مردم معترض ایران توصیف کردند.

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در توییتی خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت: «جای شما در دادگاه‌های بین‌المللی است نه سازمان‌های جهانی.»

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی، نیز نوشت: «دشمنان زن، زندگی و آزادی را از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل اخراج کردند.»

آتنا دائمی، فعال مدنی، اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن را «پیروزی حاصل از ۴۳ سال رای منفی زنان ایران به سیاست‌های زن‌ستیزانه جمهوری اسلامی» توصیف کرد.

مهدیه گلرو، فعال حقوق زنان، ابراز امیدواری کرد که نماینده «ایران ِ آزاد» در این کمیسیون حضور یابد.

آسیه امینی، شاعر و روزنامه‌نگار این اقدام را یک قدم به سمت برابری و آزادی به نفع مردم ایران ارزیابی کرد.

شادی صدر، حقوقدان و از مدیران سازمان «عدالت برای ایران»، نیز در توییتر نوشت: «این پیروزی کوچک گوارای وجود آن جان‌های بزرگی باشد که در میدان مبارزه می‌کنند.»

پگاه بنی‌هاشمی، وکیل، نیز این اقدام را قدمی رو به جلو و اميد برای تغيير موقعيت زنان در آینده ایران دانست.

کمپین حقوق بشر در ایران نیز اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن را نشانه به رسمیت‌ شناخته‌شدن مبارزه زنان ایرانی از سوی جامعه جهانی دانست.

نهاد حقوق بشری «آرتیکل ۱۹» نیز در حساب توییتر خود نوشت: «این اقدام تاریخی نشانه اراده جهانی در برابر جنایات نظام علیه مردم ایران است.»

شهروندان سقز، زادگاه مهسا امینی، نیز پس از صدور این رای آتش‌بازی کردند و جشن گرفتند.

شماری از ایرانیان مقیم آلمان پس از اعلام این خبر در یک گردهمایی به شادمانی پرداختند و شعار «پاینده ایران» سر دادند.

اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به رای گذاشته شد و با ۲۹ رای موافق از مجموع ۵۵ رای به تصویب رسید. روسیه، چین و ونزوئلا از کشورهای مخالف بودند.