اسرائیل:‌ احیای برجام ۲۵۰ میلیارد دلار پول نقد به جیب تهران و گروه‌های نیابتی‌اش می‌ریزد

11

همزمان با انتشار اخبار و گزارش‌ها و گمانه‌زنی ناظران سیاسی درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام و امضا توافق، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفت این کشور با مقام‌های آمریکایی و منطقه‌ای درباره این موضوع در ارتباط است.

گانتز گفت: «هر آنچه در توان داریم به کار می‌گیریم تا بر توافق [با ایران] اثر بگذاریم.»

گانتز ضمن تاکید بر این که اسرائیل عضو هیچ توافقی نخواهد شد، گفت: «اسرائیل می‌داند که چگونه بر اساس نیاز آزادی عمل خود را حفظ کند.»

همزمان نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل در توییتی به دولت آمریکا هشدار داد که از امضا توافق احیای برجام با ایران خودداری کند.

نفتالی بنت نوشت: «این توافق تقریبا ۲۵۰ میلیارد دلار پول نقد را به جیب حکومت ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه سرازیر می‌کند و ظرف دو سال و بدون هیچ محدودیتی ایران را به تولید و بهره‌برداری از سانتریفیوژها قادر می‌سازد.»

مقام‌های اسرائیلی در حالی بر مخالفت خود با امضا توافق با ایران و احیای توافق اتمی امضا شده سال ۲۰۱۵ تاکید می‌کنند، که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات اتمی ایران، روز سه‌شنبه در تویتی نوشت که اکنون بهترین زمان امضا توافق است. او که پیشتر گفته بود نظر اسرائیل در مذاکرات برجام تاثیر اندکی دارد، روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد ایران و آمریکا هر چه زودتر بر اختلافات باقی‌مانده فائق آیند و متن پیش‌نویس توافق نهایی پیشنهاد اروپا را امضا کنند.

ایران بیش از یک هفته پیش پاسخ مکتوب خود به متن پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را تسلیم کرد. این متن که از طریق واسطه اروپایی به آمریکا منتقل شد، اکنون در ایالات متحده مورد بررسی مقامات دولتی آمریکایی است و وزارت خارجه آمریکا گفته است که پاسخ خود را به طور خصوصی به بورل ارائه خواهد داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز دوشنبه ۳۱ مرداد (۲۲ اوت) در جمع خبرنگاران گفت که اگر ایران به متنی که اروپا آن را «بهترین و آخرین» پیشنهاد نامیده است، پاسخ روشن و صریح «بله» داده بود، «احتمالا در شرایط فعلی و مذاکرات رفت‌وبرگشت کنونی قرار نمی‌گرفتیم.»

پرایس در عین حال گفت که واشنگتن از این که ایران از برخی مطالبات خود، مانند خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا، عقب‌نشنی کرده است استقبال می‌کند.

اما محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران، در توییتی نوشت مادامی که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران ادامه یابد، توافق اتمی اجرا نخواهد شد. او گفت:‌ «تا وقتی که شورای حکام آژانس اتهامات پرونده اتهامات کذب را برای همیشه نبندد، توافقی اجرا نمی‌شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که آژانس نمی‌تواند بدون طی روند درست و اصولی به کار تحقیقات درباره ابهامات موجود در برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران خاتمه دهد.

گروسی روز دوشنبه، ۳۱ مرداد (۲۲ اوت ۲۰۲۲) در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفت که «کلید حل مسئله مربوط به تحقیقات، یک نکته ساده است: ‌این که ایران با آژانس همکاری خواهد کرد، یا خیر.»