اسرائیل به بلغارستان و رومانی: سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا قرار دهید

۷

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در دیدار با همتایان رومانیایی و بلغارستانی خود، از آن‌ها خواست که از مطالبه قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا پشتیبانی کنند. کوهن روز سه‌شنبه با وزیران خارجه رومانی و بلغارستان گفت‌وگو کرد و خواهان تشکیل «جبهه متحد» علیه جمهوری اسلامی ایران، و تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی شد.

به گفته بلا استولر، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، نیکولای میلکوف، وزیر خارجه بلغارستان، پس از گفت‌وگو با کوهن، پذیرفت که صوفیه در مجامع بین‌المللی بیش از پیش از اسرائیل حمایت کند. استولر یادآوری کرد که بلغارستان عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اکثریت شورا در دوران اخیر به دلیل تبعیت نکردن ایران از تعهدات هسته‌ای‌اش، علیه آن‌ رای داده‌اند. رافائل گروسی، مدیر آژانس، هفته گذشته جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که مخفیانه تغییراتی در‌ آبشارهای غنی‌سازی اورانیوم خود داده و آن را اعلام نکرده است.

به گزارش طرف اسرائیلی، کوهن و میلکوف همچنین از خواست مشترک خود برای «ارتقای روابط نیک» بین یکدیگر در عرصه‌های کشاورزی، فناوری و اقتصاد سخن گفتند. استولر گفت: «در عرصه گردشگری نیز وزیران خواهان افزایش شمار پروازهای اسرائيل به بلغارستان و افزودن مقصدهای تازه‌اند.»

کوهن با بوگدان آئورسکو، وزیر خارجه رومانی، نیز دیدار کرد و خواهان این شد که بخارست از اتحادیه اروپا بخواهد تا نام سپاه پاسداران را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کند. این دو وزیر همچنین تمایل دوجانبه خود را برای تعمیق روابط اقتصادی و امنیتی با یکدیگر، ابراز کردند.

رومانی و اسرائیل همین حالا هم روابط گسترده‌ای دارند و بخارست علاوه بر سفارت خود در تل‌آویو، یک کنسولگری در حیفا دارد و یک کنسول افتخاری در اورشلیم. اسرائیل همچنین همراه با همراه بلغارستان و رومانی، مشترکا در سازمان «اتحاد برای مدیترانه» عضویت دارند.

یکی از تجربه‌های مشترک صوفیه و تل‌آویو در زمینه مشکلات امنیتی، سال ۲۰۱۲ رخ داد؛ زمانی که حزب‌الله لبنان، که از حمایت گسترده مالی و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، به حمله‌ای تروریستی در شهر بورگاس بلغارستان اقدام کرد. در جریان این حمله که علیه یک اتوبوس حاوی گردشگران اسرائیلی صورت گرفت، پنج شهروند اسرائیل و یک راننده اتوبوس بلغارستانی کشته شدند. یک سال بعد، اتحادیه اروپا حزب‌الله لبنان را به فهرست سازمان‌های تروریستی خود اضافه کرد.