اسرائیل می‌گوید جمهوری اسلامی برای صادرات سلاح با «بیش از ۵۰ کشور» مشغول مذاکره است

Screen Shot 2023-02-17 at 4.07.09 PM

وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه ۲۸ بهمن گفت برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای «همه روش‌های ممکن» روی میز است و از جامعه بین‌الملل خواست برای متوقف کردن تولید و اشاعه تسليحات پیشرفته توسط حکومت ایران اقدامات مؤثرتری در پیش گیرد.

ژنرال یوآو گالانت در سخنان خود در جلسه‌ای با حضور مقامات اماراتی و بحرینی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تصریح کرد: «وقتی در مورد جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای صبحت می‌کنیم تمامی روش‌های ممکن، تکرار می‌کنم تمامی روش‌های ممکن باید روی میز باشد.»

وزیر دفاع اسرائیل افزود که به رغم تحریم تسلیحاتی که موشک و فناوری‌های مربوط به آن و همچنین خرید و صادرات سامانه‌های نظامی پیشرفته را شامل می‌شود و تا اکتبر سال ۲۰۲۳ اعتبار دارد، جمهوری اسلامی اشاعه تسلیحات پیشرفته را به خارج از منطقه نیز گسترش داده است.

بنابر اظهارات آقای گالانت در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، جمهوری اسلامی در حال حاضر برای صدور پهپادهای رزمی و سلاح‌های هدایت‌شونده با هدفگیری دقیق با «بیش از ۵۰ کشور» از جمله «ونزوئلا و بلاروس» مشغول مذاکره است.

او تأکید کرد که «جامعه بین‌الملل به جای تحریم‌های رو به زوال (که اعتبارشان کمتر از یک‌سال دیگر است) باید یک بدیل مؤثر، نظیر یک سازوکار عملی بازدارنده و تنبیهی ایجاد کند».

مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای برجام ماه‌هاست که بدون دستیابی به نتیجه مشخصی به بن‌بست رسیده است.

الی کوهن با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد.

بیشتر در این باره:

دیدار وزیر خارجه اسرائیل با رئیس جمهور اوکراین؛ «توافق» برای همکاری مشترک علیه ایران

کشورهای غربی می‌گویند در مراحل پایانی مذاکرات و درست قبل از توافق نهایی، جمهوری اسلامی با طرح درخواست‌ها و شروط نامعقول مذاکرات را به بن‌بست کشاند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند هفته پیش جمهوری اسلامی را به اتصال دو مجموعه سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای فردو متهم کرد که ظرفیت غنی‌سازی ۶۰ درصدی دارند.

بروز دور تازه اعتراضات مردمی در ایران که متأثر از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران آغاز شد و همچنین انتشار اسناد و مدارک مربوط به ارسال پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای به کارگیری در جنگ علیه اوکراین، موضع دولت‌های غربی را در این‌باره تغییر داد و اغلب کشورهای طرف مذاکره از جمله آمریکا اعلام کردند که احیای این توافق دیگر در دستور کار دولت‌های‌شان نیست.

کشورهای غربی می‌گویند فروش پهپادهای رزمی به روسیه نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

دولت آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل ارسال پهپاد به روسیه تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلام وضع کرده‌اند. به گفته دیپلمات‌ها، اتحادیه اروپا قصد دارد به زودی تعدادی از افراد مرتبط با سپاه پاسداران را به دلیل تولید و ارسال پهپاد به روسیه تحریم کند.