اسناد محرمانه آمریکا پنتاگون؛ «نقشه اوکراین برای حمله به نیروهای روسیه با کمک کردها»

5

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با انتشار گزارشی درباره یک سند فوق‌سری اطلاعاتی آمریکا که می‌گوید آن را دیده، نوشته است که اوکراین نقشه‌هایی برای حملات مخفیانه به نیروهای روسیه در سوریه با استفاده از کمک پنهانی گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» که نیروهای کرد در آن محوریت دارند، طراحی کرده است هرچند بعدا این نقشه‌ریزی‌ها را متوقف کرده است. با این حال یک سخنگوی این گروه این گزارش را رد کرده و گفته نیروهای کرد، در جنگ روسیه علیه اوکراین طرف هیچ‌کدام را نگرفته‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست در تحلیل این سند نوشته است که به نظر می‌رسد هدف اوکراین، ایجاد یک میدان نبرد جدید هزاران مایل دورتر از جنگ در آن کشور برای تحمیل هزینه و تلفات به روسیه و گروه رزمندگان مزدور شبه‌نظامی واگنر بوده که در سوریه هم فعال است تا به این ترتیب مسکو را احتمالا به تغییر آرایش نیروها و منابعش در اوکراین وادار کند.

این گزارش می‌گوید ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در دسامبر سال گذشته میلادی، اواخر پاییز گذشته، دستور داد برنامه‌ریزی در این باره متوقف شود اما سند فاش‌شده که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده در ماه بعد از آن تنظیم شده، به طور مفصل نحوه طرح‌ریزی این عملیات و هم‌چنین چگونگی ازسرگیری آن در صورت احیای آن توسط کیف را توضیح داده است.

در این سند جزییاتی ارائه شده که افسران سرویس اطلاعات نظامی وزارت دفاع اوکراین چگونه می‌توانند حملاتی طراحی کنند که بتوانند دست‌داشتن در آنها را انکار کنند تا دولت کیف بابت آنها مقصر شمرده نشود.