اعتراضات ایران؛ از جوابیه دایی تا پُست رکابی؛ سوئیس: اجرای تحریم‌ها علیه تهران را بررسی می‌کنیم

02

اعتراض‌های مردم ایران بیش از یکماه است که در شهرهای مختلف تداوم داشته است. همزمان و علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی که روز گذشته با اقدام اتحادیه اروپا شکل دیگری به خود گرفت، واکنش‌های سبلریتی‌ها و حمایت روزافزون آن‌ها از خواسته‌های مردم ایران و حق اعتراض مسالمت‌آمیز آن‌ها در سراسر جهان ادامه یافته است.

علیرغم کندی و اختلال شدید اینترنت گزارش‌هایی از تجمعات در برخی دانشگاه‌ها و ویدئوهایی از شعار دادن دانش‌آموزان در چند شهر منتشر شده و طبق تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی اعتراض‌های شبانه خیابانی در چند شهر ادامه داشته است. معترضان دوشنبه شب با روشن کردن آتش خیابانی در سنندج را مسدود کردند. در پیرانشهر هم معترضان دست به اقدام مشابهی زدند.

گزارش‌های رسمی تعداد قربانیان «حادثه آتش سوزی» در زندان اوین را هشت نفر اعلام کرده و این در حالیست که نگرانی‌هایی بابت وضعیت زندانیان سایر بندها و انتقال آن‌ها به زندان‌های دیگر مطرح شده است.

همزمان بیش از ۴۰ سازمان حقوق بشری از سازمان ملل متحد خواسته اند پیرامون «سرکوب مرگبار اعتراضات» در ایران تحقیق کند.

آخرین خبرها و گزارش‌ها درباره اعتراضات سراسری ایران و واکنش‌های بین‌المللی به آن‌ در روز سه شنبه ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) را در این مطلب پیگیری کنید.

سازمان ملل متحد از «کشتن و بازداشت کودکان» در ایران ابراز نگرانی کرد

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از «کشتن و بازداشت کودکان» در جریان اعتراض‌ها در ایران به شدت ابراز نگرانی کرد.

راوینا شامداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر کشته شدن ۲۳ کودک و زخمی شدن شمار زیادی از کودکان در اثر شلیک نیروهای انتظامی و امنیتی ایران، گفت که تهران بر اساس معاهده‌های حقوق بشری که امضا کرده، «متعهد به حفاظت از حق حیات کودکان تحت هر شرایطی، و احترام به حق آزادی عقیده و اعتراض مسالمت‌آمیز است.»‌

اعتراض‌ها در ایران که از یک ماه پیش و پس از جان‌باختن مهسا امینی آغاز شد، با گسترش به نقاط مختلف کشور اینک به مدارس رسیده است و دانش‌آموزان هم به جمع معترضان پیوسته‌اند.

از همین رو خانم شامداسانی به گزارش‌ها در مورد «یورش نیروهای امنیتی به مدارس و بازداشت شماری از کودکان و همچنین مدیران برخی از مدارس به دلیل همکاری نکردن با نیروهای امنیتی» اشاره کرده است.

او در ادامه گفت که اظهارات وزیر آموزش و پرورش ایران تایید می‌کند که شمار نامشخصی از کودکان پس از بازداشت به مراکز روان‌شناسی منتقل شده‌اند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ایران پیشتر گفته بود: «دانش‌آموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان‌شناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.»

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین با اشاره به «بازداشت گسترده معترضان»، گفته است که این نهاد بین‌المللی تاکنون گزارش بازداشت دست‌کم ۹۰ نفر از اعضای جامعه مدنی شامل روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، وکلا و هنرمندان را دریافت کرده است.

این مقام سازمان ملل متحد در پایان از ایران خواست که تحقیقات «فوری، مستقل و بی‌طرف» درباره همه موارد گزارش ‌شده از نقض حقوق بشر از جمله کشته‌شدن کودکان در جریان اعتراض‌ها را انجام دهد و مسئولان مربوط را محاکمه کند.