اعتراضات ایران؛ نگرانی از بازداشت دانش‌آموزان و کشتار کودکان

000

در حالی که گزارش‌ها حاکی از دستگیری و کشته شدن نوجوانان در اعتراضات ضدحکومتی در ایران است، یونیسف وابسته به سازمان ملل و یک نهاد دیگر حمایت از کودکان نسبت به اعمال خشونت و دستگیری دانش آموزان ابراز نگرانی کرده‌اند. وزیر آموزش و پرورش ایران هم با تایید این بازداشت‌ها گفته است «برخی دانش‌آموزان بازداشتی برای اصلاح و تربیت به مراکز روان‌شناسی ارجاع داده شده‌اند تا مانع از تبدیل آنها به شخصیت‌های ضداجتماعی شوند.»

کاترین راسل، مدیرعامل صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، از «گزارش‌های مستمر درباره کشته و زخمی و بازداشت شدن کودکان و نوجوانان در ناآرامی‌های عمومی فعلی در ایران به شدت» ابراز نگرانی کرد.

یک روز پیشتر هم انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران با اشاره به حضور «گروه‌های سنی دهه‌ ۸۰ و گاهی حتی دهه ۹۰» در اعتراض‌های اخیر، از «دستگیری و نگهداری کودکان در شرایط نامطلوب تا کشته شدن» آنها انتقاد کرده بود.

این انجمن از «ناشکیبایی حاکمیت و بویژه نیرو‌های انتظامی و نظامی» و ناآشنایی آنها از شرایط خاص کودکی و نوجوانی که کار را به «اعمال خشونت علیه این گروه سنی کشانده» انتقاد کرد.

به گفته این انجمن «اعمال خشونت علیه این گروه سنی» به کشته شدن «۲۸ کودک» منجر شده است.

از اوایل هفته پیش بسیاری از مدارس ایران به خصوص مدارس دخترانه شاهد اعتراضاتی به موازات اعتراضات عمومی در ایران بود که از ۲۶ شهریور بعد از جان باختن مهسا امینی آغاز شد. خانم امینی بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد درگذشت.

شبکه‌های اجتماعی

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

امجد پدر مهسا امینی گفته که شاهدان عینی به خانواده او گفته‌اند مهسا توسط ماموران گشت ارشاد مضروب شده بود. او ساعاتی بعد از بازداشت به کما رفت و سه روز بعد درگذشت. نیروی انتظامی دست داشتن در مرگ او را رد می‌کند.

در این اعتراضات دانش آموزان با شعار «زن، زندگی، آزادی» در خیابان‌ها راهپیمایی کردند اما در روزهای اخیر گزارش‌هایی از مراجعه ماموران به مدارس و بازداشت آنها حکایت دارد. از جمله روز دوشنبه ۱۸ مهر گزارش هایی از بازداشت شماری دانش آموز دختر در بندرعباس منتشر شد.

وزیر آموزش و پرورش: اگر دانش‌آموزان بازداشت شوند برای اصلاح و تربیت است

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، به این بازداشت ها اذعان کرده است.

او به روزنامه شرق گفت که تعداد دانش‌آموزان بازداشتی «زیاد نیست» اما «نمی‌توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم».

او همچنین گفت: «در این شرایط و مرحله ممکن است این دانش آموزان به شخصیت‌های ضداجتماعی تبدیل شوند که می خواهیم آنها را اصلاح کنیم.»

پایان پست Twitter, 1

او گفت «دانش آموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روانشناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.»

روز سه شنبه تصاویر اعتراض خیابانی تعدادی از دختران دانش‌آموز یکی از مدارس سنندج برای بی‌بی‌سی فارسی ارسال شد. این دختران شعار «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند. محل دقیق و تاریخ این ویدیو برای بی‌بی‌سی فارسی مشخص نیست.

در این روز تجمع‌های تازه‌ای هم در دانشگاه های اطراف ایران برگزار شد.

پایان پست Instagram, 1