اعتراضات ضد حکومتی در ایران؛ ادامه تجمعات در شهرهای مختلف و عذرخواهی روزنامه کیهان از تیم ملی فوتبال

Screen Shot 2022-11-26 at 11.34.43 AM

سخنگوی دولت حسن روحانی، تجدیدنظر در برخی سیاست‌ها را «اجتناب ناپذیر» خواند

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی در یادداشتی در روزنامه اطلاعات خواهان مرور سیاست‌هایی شده که فضای ناامیدانه‌ای در کشور رقم زده‌اند.

او تجدیدنظر در این سیاست‌ها را اجتناب ناپذیر خوانده است‌.

آقای ربیعی سابقه طولانی در جمهوری اسلامی دارد. او از جمله معاون وزارت اطلاعات و رئیس دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است.

او از افرادی که اصلاح در کشور را به معنای عقب نشینی می‌دانند، انتقاد کرده و گفته است چنین دیدی به پیچیده‌تر شدن اوضاع و عدم حل قضایا منجر می‌شود.

آقای ربیعی گفته است «فهم واقعی از مساله در داخل، دادن علائم و سیاست‌گذاری متناسب با این وضعیت را مشاهده نمی‌کند.»

روزنامه کیهان از تیم ملی فوتبال «عذرخواهی کرد»

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه تندروی کیهان در یادداشت روز این روزنامه از آنچه گلایه هفته قبل از تیم ملی فوتبال خوانده پوزش خواسته است.

این روزنامه وقتی بازیکنان تیم ملی در بازی اول خود در جام جهانی خود در برابر تیم ملی انگلیس، سرود جمهوری اسلامی را نخواندند، آنها را بی‌غیرت خواند.

روز گذشته در بازی با ولز، بیشتر بازیکنان این سرود را هم‌خوانی کردند و در نهایت دو بر صفر بازی را بردند. آقای شریعتمداری در یادداشت امروز خود با عنوان «حرف مرد یک کلام نیست!» که سایر رسانه‌ها در ایران به طور وسیعی آن را پوشش داده‌اند، نوشته است «پوزش از سوء‌برداشت و خطایی که در میان بوده است یکی از آداب اسلامی و از نشانه‌های جوانمردی است.»

او نوشته است «بر خود لازم می‌دانیم که آنچه به‌ گلایه در «روتیتر» تیتر یک کیهان سه‌شنبه اول آذرماه آورده بودیم را اصلاح کنیم و تقدیر فراوان خود از تیم ملی فوتبال کشورمان را ابراز داریم.»

فرانس ۲۴: از گلوله‌های یک شرکت فرانسوی-ایتالیایی برای سرکوب اعتراضات در ایران استفاده شده

شبکه خبری فرانس ۲۴ می‌گوید در تحقیقات خود شواهدی یافته که نشان می‌دهد از گلوله‌های شاتگان شرکت فرانسوی-ایتالیایی «شدیت» برای سرکوب اعتراضات در ایران استفاده شده است.

طبق این تحقیقات این گلوله‌ها از سال ۲۰۱۱ به این سو در ایران استفاده شده که ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده است.

در این تحقیق از ایرانیان خواسته شد تا عکس‌هایی از مهمات مصرف‌شده در جریان اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی را ارسال کنند.

در جریان سرکوب اعتراضات از گلوله، گلوله‌های پینت بال و فشنگ‌های ساچمه‌ای به طور گسترده استفاده شده است. در حالی که بیشتر گلوله‌های ساچمه‌ای در ایران ساخته شده‌ بودند، ۱۳ گلوله کشف‌شده از هشت شهر مختلف ایران دارای آرم شرکت شدیت بودند.

گلوله های شاتگان شرکت شدیت سال‌هاست که به طور گسترده مورد استفاده شکارچیان ایرانی است.

Social embed from twitter

 

  • واکنش شاهزاده رضا پهلوی به بازداشت وریا غفوری

    شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران در توییتی به بازداشت وریا غفوری بازیکن تیم فولاد خوزستان و کاپیتان سابق باشگاه استقلال اشاره کرده و گفته است «به چیزی کمتر از آزادی قانع نیستیم.»

    آقای غفوری به گفته خبرگزاری تسنیم، از رسانه‌های نزدیک به به سپاه پاسداران، «به اتهام توهین و تخریب تیم ملی فوتبال ایران و تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده است.

    Social embed from twitter

     

  • امتناع مقام‌های جمهوری اسلامی از در اختیار گذاشتن اجساد افراد کشته شده‌ به خانواده‌ها، «نقض حقوق بشر» است

    فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مصاحبه با «تاک تی وی» امتناع مقام‌های جمهوری اسلامی از در اختیار گذاشتن اجساد افراد کشته شده‌ به خانواده‌ها را «نقض حقوق بشر» خوانده و گفته است چنین کاری «باید فورا متوقف شود».

    مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از در اختیار دادن اجساد افراد کشته شده در اعتراض‌ها، به خانواده‌هایشان خودداری کرده و در مواردی بدون اطلاع خانواده و پنهانی این اجساد را به خاک سپرده‌اند.

    در مواردی جسد فرد کشته شده برای مدت نامحدودی به گروگان گرفته می‌شود تا خانواده فرد سکوت کرده و اعتراض نکنند.

    Social embed from twitter

     

  • «کوچه‌های خشم؛ بیزارم از دین شما»؛ موسیقی‌ اعتراضی در اعتراضات سراسری ایران

  • رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد: خواسته‌های ایرانیان شنیده شد

    فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مصاحبه با سی ان ان ابراز امیدواری کرد که دولت جمهوری اسلامی با این شورا و گروه حقیقت‌یاب درباره سرکوب معترضان همکاری خواهد کرد.

    او گفت خواسته های ایرانیان برای تغییر توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل شنیده شده است.

    آقای ویلگاس گفت تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی موارد ادعایی نقض حقوق بشر در ایران «می‌تواند تغییری در وضعیت ایجاد کند.»

    شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیرا با تصویب یک قطعنامهی، سازوکار ویژه‌ای برای راستی‌آزمایی و حقیقت‌یابی درباره کشتار و سرکوب معترضان در ایران تعیین کرد.