اعتراض به اعدام‌های اخیر ایران در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن

Screen Shot 2023-05-20 at 3.05.34 PM

پنجمین روز از هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در شرایطی برگزار شد که سینماگران حاضر در یکی از نشست‌های این رویداد معتبر، با نمایش تصاویر سه معترض به‌تازگی اعدام شده در اصفهان، به گسترش موج اعدام و سرکوب در ایران اعتراض کردند.

این نشست تحت عنوان «سینما و ایران: یک صدای اجتماعی بنیادین» با یادی از مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، سه معترضی که بامداد ۲۹ اردیبهشت در رابطه با پروندۀ موسوم به «خانه اصفهان» اعدام شدند، آغاز شد و حاضران به احترام این سه نفر یک دقیقه سکوت کردند.

زر امیرابراهیمی، بازیگر شناخته شده، کاوه فرنام، تهیه‌کننده، سپیده فارسی و میلاد عالمی کارگردان، عسل باقری، پژوهشگر و محقق و سحر باقری از مدیران بخش فرانسه کمپانی آمازون افراد حاضر در این نشست بودند.

این سینماگران درباره شرایط فعلی سینمای ایران، سانسور، تأثیر اعتراض‌های اخیر بر سینماگران ایرانی و شرایط سینماگران فعال در خارج از ایران برای بیان روایت‌های تاکنون گفته نشده از ایران در آثار سینمایی صحبت کردند.

سینماگران حاضر در این نشست همچنین با اشاره به شرایط فعلی در ایران از دشواری‌های ساخت آثاری منطبق بر واقعیت جاری در ایران و گذر از سانسور صحبت کردند و خواستار همراهی دنیای سینما و رویدادهایی چون جشنواره‌ کن در بازتاب شرایط سینماگران شدند.

آن‌ها با اشاره به وجود سانسور در تاریخ سینمای ایران به آغاز دوران تازه‌ای در این سینما پس از اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» توجه دادند و گفتند به رغم دشواری اخیر گروهی از سینماگران می‌کوشند در داخل ایران با تمام محدودیت‌ها به تولید آثار تازه بپردازند.

در همین زمینه، کاوه فرنام به نمایش چند فیلم جدید طی روزهای آینده در بازار جشنواره کن اشاره کرد که بدون درنظرگرفتن محدودیت‌ها و سانسورهای حاکم و به صورت «زیرزمینی» ساخته شده‌اند.

در جشنواره کن امسال نمایندگان بخش حکومتی سینمای ایران از جمله بنیاد فارابی و سازمان صدا و سیما حضور ندارند.

از ایران فیلم «آیه‌های زمینی» ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی در بخش «نوعی نگاه» طی روزهای آینده به نمایش درخواهد آمد.

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن از روز ۲۶ اردیبهشت آغاز شده است و ششم خرداد به کار خود پایان خواهد داد.