اعتراض ها بر مرگ مهسا امینی

Screen Shot 2022-09-15 at 12.25.52 AM
  • شاهزاده رضا پهلوی فراخوان «عزای عمومی» داد

    ‌در پی جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت گشت ارشاد، گروهی از شخصیت‌ها و همچنین احزاب سیاسی فراخوان‌هایی صادر کرده‌اند.شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران در بیانیه‌ای با اشاره به «قتل تکان‌دهنده ژینا (مهسا) امینی» برای «همراهی با سوگ و گرامیداشت یاد او و سایر جان‌باختگان ایران» فراخوان «سوگ ملی و عزای عمومی» داده است.

    Social embed from instagram

  • معاون استاندار کردستان: هیچ کس در شهرستان سقز کشته نشده است

    معاون سیاسی، امنیت و اجتماعی استاندار کردستان اعلام کرد در حال حاضر امنیت کامل در شهر سقز برقرار است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مردم به شایعات رسانه‌های ضد انقلاب توجه نکنند.

    مهدی رمضانی گفته «هیچ کس در این شهرستان کشته نشده است و ادعای کشته شدن یک شهروند سقزی در تجمع امروز، فضاسازی رسانه ای توسط ضد انقلاب است».

    وی با بیان اینکه چند نفر که مقابل فرمانداری این شهرستان سنگ پراکنی کرده بودند به صورت سطحی زخمی شده اند، تاکید کرد که چند مامور انتظامی نیز به صورت سطحی زخمی شده‌اند ولی حال عمومی همه آنها اعم از مردم و ماموران مساعد است و تحت درمان هستند.

    ظهر امروز بعد از تشییع و خاک سپاری پیکر «مهسا امینی» شماری از مردم با هدف پیگیری دلیل فوت مهسا، در مقابل فرمانداری ویژه شهرستان سقز تجمع کردند و علیه مقام‌های کشور شعار دادند.

    اردشیر امیرارجمند: آیت‌الله خامنه‌ای مسوول مرگ مهسا امینی است

    ادشیر امیرارجمند با انتشار عکسی از مهسا امینی در کنار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را مسئول مرگ او خوانده و خواهان اعتراض‌های گسترده مردم شده است.

    آقای امیرارجمند مشاور میرحسین موسوی در حساب توئیتر نوشته «ایران شده ملک طلق یک نفر، حاکم بر جان ‌و مال و ابروی مردم؛ مسئول اصلی قتل مهسا امینی، اوست با سیستم و نهادهای فاسدی که بر کشور حاکم نموده . تغییر جز با حضور و اعتراض گسترده و مستمر مردم میسر نیست».

    Social embed from twitter

    بازتاب جهانی جان‌باختن مهسا امینی در رسانه‌ها

    از رسانه‌های بانفوذ و معروف مانند سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز و رویترز گرفته تا رسانه‌هایی محلی در اقصی نقاط جهان، خبر جان باختن مهسا امینی با بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی رو‌به‌رو شده است.

    دهها خبرگزاری معتبر، روزنامه‌های مهم و وب‌سایت‌های پربیننده به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی، هندی، پرتغالی، ژاپنی، چینی، آلمانی، ایتالیایی، پشتو، اردو، عبری و روسی و بسیاری زبان‌های دیگر، گزارش‌هایی درباره این زن ۲۲ ساله ایرانی منتشر کرده‌اند.علاوه بر این بازتاب گسترده، در میان مقام‌های رسمی نیز رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با انتشار توییتی، اتفاقی را که برای خانم امینی رخ داده، «وحشتناک» توصیف کرد و نوشت: «ایران باید به خشونت علیه زنان پایان دهد و به آنها اجازه دهد تا از حقوق اساسی‌شان برخوردار باشند.»جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در توییتی، جان باختن مهسا امینی را «غیرقابل بخشش» توصیف کرد و نوشت که کشورش کماکان حکومت ایران را مسئول این اتفاق و «نقض حقوق بشر» می‌داند.

    مهدی کروبی: این شیوه حکمرانی عوارض سنگینی را بر مردم تحمیل کرده است

    مهدی کروبی در واکنش به ماجرای فوت مهسا امینی نوشته «این شیوه حکمرانی عوارض سنگینی را در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی بر کشور و مردم تحمیل کرده است».

    به گزارش سایت خبری «عرشه آنلاین» مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز گفته «حزن ناشی از این جنایت آنقدر عمیق بود که تاخیر در اعلام محکومیت آن را به صلاح ندانستم».

    رئیس پیشین مجلس ایران در این یادداشت از مردم، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی خواسته برای جلوگیری از «تکرار این نوع جنایت‌ها، تحقیرها و آزار و اذیت زنان و دختران، این پرونده را تا مختومه کردن این روش غیر شرعی و غیر انسانی پیگیری کنند».

    او افزوده «این کشور ملک طلق یک فرد نیست و بنا نیست همه چیز از جمله شرع، قانون و اخلاق در راستای حاکمیت فردی ذبح شود.»

    امام جمعه کاشان: رفتار غرب در برابر درگذشت مهسا امینی تهاجمی است

    به گزارش خبرگزاری فارس علی احتشامی در واکنش به درگذشت مهسی امینی گفته: «این اتفاق نباید باعث شود تا نظام و آرمان‌های جمهوری اسلامی از سوی عده‌ای مورد هجمه قرار گیرد.» او افزوده: «رفتار غرب در مقابل درگذشت یک بانو و هموطن ما تهاجمی است.»

    Social embed from twit

     

  • «ننگ این دوره را با آب زمزم هم نمی‌شود شست»

    در ادامه واکنش‌ها به مرگ مهسا امینی شماری از ورزشکاران نیز به مرگ او واکنش نشان‌ داده‌اند.

    کیمیا علیزاده، تکواندوکار در واکنش به مرگ مهسا امینی با همرسانی عکسی از او در استوری اینستاگرامش نوشت: او یکی از ما بود. یکی از دختران ایران.

    خانم علیزاده در ادامه نوشت: هنوز هم می‌روید کربلا؟ اونجا گریه هم می‌کنید؟ برای لبای تشنه و دست‌‌های قطع شده و..

    علی دایی، بازیکن پیشین تیم فوتبال ایران هم در واکنش به مرگ مهسا امینی در صفحه اینستاگرامش نوشت: چه به روزگار این سرزمین آوردید. دخترم می‌پرسد چه اتفاقی افتاده، چه پاسخی دارم؟ به کدامین گناه؟

    علی کریمی، فوتبالیست نیز در صفحه اینستاگرامش نوشت: در تاریخ ننگ این دوره را با آب زمزم و کوثر هم نمیشه شست.

    حساب اینستاگرام وریا غفوری، فوتبالیست ایرانی نیز پس از انتشار شعری از فرخی یزدی با مطلع «گلرنگ شد در و دشت از اشکباری ما» در استوری از دسترس خارج شده است.

  • حاضران در مراسم خاکسپاری مهسا امینی با گرفتن روسری‌هایشان در دست شعارهایی علیه حجاب و حکومت دیکتاتوری سردادند

    Social embed from instagram

     

  • خبرگزاری فارس می‌گوید مقابل فرمانداری سقز گاز اشک‌آور شلیک شد

    iran

    خبرگزاری فارس در گزارشی تائید کرده که نیروهای انتظامی برای متفرق کردن افراد معترض مقابل فرمانداری سقز از شلیک گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

    خبرگزاری نزدیک به نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران در این خبر گفته پس از انجام مراسم خاکسپاری مهسا امینی بخشی از مردم از محل خاکسپاری متفرق شدند اما شماری از آنها در محل باقی ماندند و اقدام به سردادن شعارهایی برای رسیدگی و بررسی دقیق ابعاد ماجرا شدند و همچنین در بین جمعیت افرادی بودند که شعارهای اعتراضی سردادند.

    گفته شده این افراد سپس به سمت فرمانداری سقز حرکت و در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع و شروع به شعار دادن کردند.

    صبح امروز پیکر مهسا امینی با حضور خانواده و شماری از مردم سقز در آرامستان آیچی این شهر خاکسپاری شد.

  • عبدالله نوری خطاب به مراجع تقلید: «سکوت را بشکنید»

    عبدالله نوری، از چهرهای برجسته اصلاح طلبان در واکنش به جان باختن مهسا امینی در یادداشتی از مراجع تقلید خواست «سکوت را بشکنید».

    به گزارش اعتماد آنلاین، عبدالله نوری، وزیر پیشین کشور در این یادداشت نوشته «او (مهسا امینی) نمونه‌ای از خیل عظیم جوانان رنجدیده‌ی این آب و خاک بود که جان شیرین و پُر بهایش، فدای تدابیر اشتباه و سوءمدیریت و سیاست‌های بدفرجام و بهانه تراشی‌های واهی و اقدامات خشن و ناموجه گردید».

    آقای نوری در بخشی از یادداشت خود خطاب به مراجع تقلید نوشته از مراجع تقلید و عالمان دینی انتظار می‌رود برای تحقق مسئولیتی که برای دفاع از حقوق مردم بر عهده دارند و نیز برای پیراستن دامان دین و روحانیت از چنین اتهامی ‌و خشکاندن ریشه‌ای تفکرات جاهلانه، بنیادگرایانه و طالبانی عده‌ای که در حاکمیت جایگاهی برای خود یافته‌اند، دست از سکوت بردارند و با واکنش صریح، شفاف و قاطع، پیگیری و مجازات آمران و عاملان این اقدامات و فجایع را از دستگاه‌های مربوطه طلب کنند».

    مدیرکل پزشکی قانونی تهران: علت مرگ مهسا امینی تا سه هفته آینده اعلام خواهد شد

    مدیرکل پزشکی قانونی تهران می‌گوید با توجه به انجام آزمایش‌های متعدد از پیکر مهسا امینی، علت مرگ تا سه هفته آینده اعلام خواهد شد.

    به گزارش انتخاب، مهدی فروزش درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده فوت مهسا امینی در پزشکی قانونی تهران گفته اداره کل پزشکی قانونی استان تهران بعد از اطلاع از فوت مهسا امینی با دستور مقام قضایی، تیم مجرب تخصصی پزشکان قانونی برای بررسی این پرونده تشکیل داد.

    او گفته جسد خانم امینی به سالن تشریح مرکز تشخیصی کهریزک انتقال پیدا کرد و معاینه ظاهری و کالبدگشایی با در نظر گرفتن معیار‌ها و شاخص‌های علمی و مستند سازی انجام شد.

    آقای فروزش گفته نمونه‌های لازم برای سم شناسی و آسیب شناسی از پیکیر متوفی برداشته و به آزمایشگاه‌های تخصصی استان تهران ارسال شد.

    مدیرکل پزشکی قانونی تهران گفته بعد از حصول نتایج آزمایش‌ها و سوابق پزشکی نامبرده با اخذ نظریه‌های تخصصی رشته‌های مورد نظر علت تامه فوت متعاقبا اعلام می‌شود.