اعلام تحریم‌های جدید حقوق بشری آمریکا هم‌زمان با بریتانیا و اتحادیه‌اروپا

2

هم زمان با اعلام تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا و بریتانیا علیه ناقضان حقوق بشر در ایران، ایالات متحده هم از اعمال تحریم‌های تازه علیه چهار فرمانده نظامی و انتظامی و یکی از مسوولان سانسور اینترنت در این کشور خبر داده است.

بنا بر اعلام وزارت دارایی آمریکا، تحریم‌های تازه در هماهنگی با تحریم‌های اعلام شده از سوی بریتانیا اعمال می شوند.

دولت بریتانیا دوشنبه اعلام کرد که به همراه اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های جمهوری اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر افزایش می‌دهد.

اتحادیه اروپا هم امروز از تحریم هشت فرد و یک شرکت مخابراتی که در «نقض حقوق بشر» در ایران مشارکت داشته‌اند،‌ خبر داد.

دور تازه تحریم‌ها در ادامه اقدام‌های صورت گرفته از طرف دولت‌های غربی برای مقابله با سرکوب اعتراض‌های گسترده در ایران پس از قتل مهسا امینی صورت گرفته است.

هم‌زمان، وزارت امور خارجه ایران در «اقدامی متقابل» از وضع تحریم‌های تازه علیه مقام‌های اروپایی و بریتانیایی خبر داده است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ایران، این تحریم‌ها شامل ۱۱ فرد و یک نهاد در اتحادیه اروپا و ۶ مقام بریتانیایی و ۳ نهاد در این کشور است.

تحریم‌های تازه آمریکا

بر اساس بیانیه وزارت دارایی آمریکا که دوشنبه منتشر شد، سردار پاسدار امان‌الله گشتاسبی، معاون بازرسی نیروی زمینی سپاه پاسداران که فرمانده پیشین سپاه در سیستان و بلوچستان است، به همراه سردار پاسدار پرویز آبسالان، معاون فرمانده سپاه در این استان به خاطر سرکوب معترضان از جمله کشتار تظاهرکنندگان در «جمعه خونین زاهدان» در مهر سال گذشته در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

سردار پاسدار‌ احمد خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیز به خاطر سرکوب معترضان در خرم آباد و ایذه با استفاده از مهمات جنگی تحریم شده است.

سردار سلمان آدینه‌وند، فرمانده یگان امداد نیروی انتظامی تهران بزرگ هم به خاطر نقش داشتن در سرکوب تظاهرات پاییز گذشته در تهران با استفاده از مهمات جنگی از دیگر تحریم شدگان است.

از سوی دیگر، وزارت دارایی آمریکا از تحریم محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، به خاطر نقش داشتن در محدود کردن دسترسی شهروندان به اینترنت و کاربرد فناوری سایبری برای جاسوسی از روزنامه نگاران و مخالفان خبر داده است.

هم‌زمان، وزارت امور خارجه آمریکا هم از تحریم ۱۱ مقام جمهوری اسلامی و منع صدور روادید برای آنها خبر داده است.

از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران در سال گذشته، ایالات متحده یازده دور تحریم را علیه ناقضان حقوق بشر و افراد دخیل در سرکوب معترضان اعلام کرده است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا

شورای اتحادیه اروپا اعلام کرده شرکت مخابراتی «آرین‌تل» را تحریم کرده است؛این شرکت در سال ۱۳۹۵ تاسیس و به عنوان اپراتور موبایل نوع اول کار خود را شروع کرد.

شورای اتحادیه اروپا گفته «آرین‌تل» در نظارت مخابراتی که توسط دولت ایران برای سرکوب مخالفان و منتقدان در ایران طرح ریزی شده است، مشارکت داشته است.

در تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا افرادی نظیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای سپاه پاسداران و بنیاد تعاون این نهاد هم دیده می‌شوند.

با اقدام اخیر ۲۱۱ فرد و ۳۵ نهاد در ایران در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند؛ این افراد حق سفر به اتحادیه اروپا را ندارند و دارایی‌های آنها در این اتحادیه مسدود خواهد شد.

شرکت‌های اروپایی هم از ارائه اعتبارات مالی به افراد و نهادهای تحریم شده ایرانی منع شده‌اند.

در بیانیه شورای اتحادیه اروپا آمده از مقامهای ایرانی خواسته شده تا هر گونه «خشونت و فشار علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز» را متوقف کنند و تمامی کسانی که بصورت «ناعادلانه» زندانی شده‌اند را آزاد کند.

در این بیانیه همچنین از مقامهای جمهوری اسلامی خواسته شده به توسل به حبس بعنوان راهی برای خاموش کردن صدای منتقدان پایان دهند.

شورای اتحادیه اروپا همچنین از ایران خواسته تا به اعدام معترضان و همچنین حبس شهروندان خارجی «برای دستیابی به اهداف سیاسی» پایان دهد.