اعلام طرح «شهر حجاب» توسط بسیج در روز پلمب کتابفروشی و مراکز گردشگری به‌خاطر حجاب اجباری

01

نیروی انتظامی ایران در ادامه اقدامات خود برای مقابله با زنانی که از حجاب اجباری سر باز می‌زنند، روز یکشنبه یک کتابفروشی در تهران، یک واحد بوم‌گردی در قزوین و تعدادی «خانه‌مسافر» در مهاباد را پلمب کرد.

همزمان رئیس بسیج اصناف اعلام کرد که به‌زودی در تهران و اصفهان مراکزی به عنوان «شهر حجاب» راه‌اندازی می‌شود.

روز یکشنبه کتاب‌فروشی «فرهنگان فرشته»، واقع در منطقه الهیه تهران در شبکه‌‌های اجتماعی از پلمب خود به دست نیروهای اداره اماکن فرماندهی انتظامی شمیرانات خبر داد.

صفحه اینستاگرامی این کتابفروشی اطلاعیه‌ای را منتشر کرده است که می‌گوید: کتابفروشی فرهنگان فرشته صبحِ روز یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲، به دلیلِ آن‌چه عدم رعایت حجاب اسلامی عنوان شده، از سوی پلیس نظارت بر اماکن عمومی شمیرانات پلمب شد.»

بیشتر در این باره:

«بی‌حجابان» زیر ۱۸ سال به محرومیت از گذرنامه، اشتغال و تحصیل تهدید شدند

مدیریت کتاب‌فروشی فرهنگان فرشته در ادامه این اطلاعیه تاکید کرده که «در تلاش است تا هر چه سریع‌تر زمینه‌ رفعِ پلمب فراهم شود».

این دست‌کم سومین کتاب‌فروشی در تهران است که به خاطر «عدم رعایت حجاب» زنان مشتری پلمب شده است.

پیشتر کتاب‌فروشی «دیدآور» در خیابان انقلاب تهران بدون ذکر جزییات اعلام کرده بود که این کتابفروشی تا اطلاع ثانوی پلمب شده است. اما سایت خبری اعتماد آنلاین در توضیح ماوقع نوشت که «پلمب این کتاب فروشی به دلیل کتاب فروختن به مراجعین بی‌حجاب» انجام شده است.

«کتاب‌فروشی روباه قرمز» در مجتمع آ.اس‌.پ تهران نیز که به عرضه کتاب‌های کودکان اختصاص دارد در فروردین ماه به خاطر سر باز زدن زنان مراجعه کننده از حجاب اجباری، پلمب شده بود.

روز یکشنبه همچنین دبیر نظارت بر اماکن میراث فرهنگی دادستانی شهر قزوین از «پلمب یک واحد بوم‌گردی در منطقه الولک» خبر داد و گفت: «مرکز بوم‌گردی الولک به علت برخی ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب پلمب» و برای آن پرونده قضایی تشکیل شده است.

در شهر مهاباد استان آذربایجان غربی نیز رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهر از پلمب «سه خانه مسافر» خبر داد. ناصر صدفی گفت که «فعالیت این خانه‌مسافرها موجب بروز برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی» می‌شود.

از سویی غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، در همین روز از راه‌اندازی مراکزی به عنوان «شهر حجاب» در تهران و اصفهان در آینده نزدیک خبر داد.

اعتراضات دانشگاه الزهرا در سال گذشته

بیشتر در این باره:

نگرانی از همزمانی سالگرد مهسا و بازگشایی دانشگاه‌ها؛ طرح «مجازی شدن دانشگاه‌ها تا دهم مهر»

آقای حسن‌پور طی یک نشست خبری با بیان اینکه «طراحی شهر حجاب کامل شده» است، گفت: «در حال گرفتن جای مناسب در تهران هستیم که ظرف یکی دو ماه آینده مشخص می‌شود و احتمالا در هفته بسیج شهر حجاب تهران به شکل دائمی راه‌اندازی خواهد شد.»

رئیس بسیج اصناف کشور اضافه کرد که «شهر حجاب در راستای معرفی الگوها و کالاهای حجاب در تهران و اصفهان» فعالیت می‌کند.

وی سپس با اشاره به همکاری با «اداره نظارت بر اماکن فرماندهی انتظامی» برای «شناسایی موارد کشف حجاب» در واحدهای صنفی، پاساژهها و مجتمع‌های تجاری، گفت که بسیج اصناف واحدهای صنفی را که «محصولات مخالف حجاب ارائه کنند» شناسایی می‌کند تا توسط «اتحادیه‌ها» پلمب شوند.

پلمب اماکن صنفی، تجاری، فروشگاه‌ها، مجتمع‌های گردشگری، هتل‌ها، اماکن تجاری، اداری، و شرکت‌های اینترنتی از جمله اقداماتی است که دستگاه‌های حکومتی برای وادار کردن زنان به سر کردن روسری به اجرا گذاشته‌اند.

برخورد و بازداشت زنان به خاطر سر باز زدن از حجاب اجباری، توقیف خودروها، پیامک‌های تدکر حجاب، و تشکیل پرونده قضائی برای زنان هم از جمله دیگر اقدامات حکومتی برای اعمال حجاب اجباری است. اما مجموعه این اقدامات تاکنون نتوانسته بر موج فزاینده نافرمانی مدنی زنان ایران در سر باز زدن از حجاب اجباری غلبه کند.