اعلام عقب‌نشینی روسیه از شمال‌شرق اوکراین

Screen Shot 2022-09-06 at 12.21.11 PM

در پی حملات گسترده نیروهای نظامی اوکراین، وزارت دفاع روسیه برای اولین بار اعلام کرد که نیروهای این کشور از شمال‌شرق اوکراین عقب‌نشینی می‌کنند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، روز شنبه ۱۹ شهریور اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور از شهرهای بالاکلیا و ایزیوم در استان خارکوف به منطقه دونتسک عقب‌نشینی کردند.

او در ادامه گفت که این عقب‌نشینی در راستای «دستیابی به اهداف عملیات ویژه برای کنترل مسیر دونتسک» است.

روسیه از تهاجم نظامی به اوکراین به عنوان «عملیات ویژه» یاد می‌کند.

در این میان، سرویس امنیت اوکراین تایید کرده است که نیروهای نظامی این کشور به شهر استراتژیک کوپیانسک در خارکوف وارد شده‌اند.

این نهاد امنیتی اوکراین تصاویری از سربازان این کشور در صفحه تلگرام خود منتشر کرده که وارد کوپیانسک شده‌اند.

ناتالیا پاپوا، یکی از مشاورین رهبر شورای منطقه‌ای خارکیف، با انتشار تصویر دیگری در فیس‌بوک بالا بردن پرچم اوکراین در مرکز کوپیانسک را نشان داده، در حالی که پرچم مچاله شده روسیه زیر پای سربازان اوکراینی است.

ولودیمیر زلنسکی

زلنسکی: ارتش اوکراین بیش از ۳۰ شهرک را آزاد کرده است

کوپیانسک در ۱۲۰ کیلومتری خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین و یک مرکز استراتژیک و مهم حمل و نقل در شرق اوکراین برای تامین تجهیزات نظامی روسیه در منطقه دونباس است که در اوایل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در اسفند پارسال اشغال شد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین روز گذشته در نطقی تلویزیونی به پیروزی‌های اخیر ارتش این کشور اشاره کرد و گفت بیش از ۳۰ منطقه مسکونی خارکیف طی هفته جاری بازپس گرفته شده است.

وی گفت: «ما به تدریج کنترل مناطق مسکونی بیشتری را در دست می‌گیریم، پرچم اوکراین را در این مناطق به اهتزاز در‌می‌آوریم و از مردم خود محافظت می‌کنیم.»

همچنین شواهد فزاینده‌ای دال بر پیشروی نیروهای اوکراینی در منطقه خرسون جنوبی وجود دارد، منطقه‌ای که هفته‌ها صحنه درگیری‌های بزرگ بوده است.

لوید آستین ، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه گفت: «ما اکنون شاهد هستیم که نیروهای اوکراینی در مناطق خارکیف و خرسون موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند که این بسیار، بسیار دلگرم کننده است.»

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز روز جمعه اعلام کرد که نیروهای روسی در حال عقب‌نشینی و تخلیه پرسنل مجروح و تجهیزات نظامی آسیب دیده از مناطق مجاور خارکیف هستند.

از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.