افت بازار سهام آمریکا پس از انتشار تصویر جعلی از انفجار در پنتاگون؛ آیا هوش مصنوعی همه را فریب داد؟

00

به دنبال انتشار تصویری جعلی در شبکه‌های اجتماعی در روز دوشنبه ۲۳ مه که نشان می‌داد در نزدیکی پنتاگون، مقر وزارت دفاع آمریکا انفجاری رخ داده است، بازار سهام این کشور برای مدت کوتاهی افت کرد.

برخی از کارشناسان بر این نظرند که تصویر جعلی از وقوع انفجار در نزدیکی ساختمان پنتگون به احتمال با هوش مصنوعی ایجاد شده است.

پخش گسترده عکس جعلی از وقوع انفجار در نزدیکی ساختمان پنتاگون توسط حساب‌های کاربری متعدد در سایت میکروبلاگینگ توئیتر در حالی بود که مقام‌های پلیس آمریکا وقوع چنین انفجاری را تکذیب کردند.

از جمله رسانه‌ها و افرادی که این تصویر جعلی را در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، رسانه دولتی روسیه، «راشاتودی» بود. این تصویر جعلی همچنین توسط یک حساب کاربری تأیید شده توئیتر به اشتراک گذاشته شد که به دروغ نشان می‌داد که با بخش خبری «بلومبرگ» مرتبط است.

حساب کاربری «راشاتودی» در توئیتر پس از مدتی توئیت خود را که حاوی تصویر جعلی از وقوع انفجار در نزدیکی پنتاگون بود حذف کرد.

هم‌زمانی پخش گسترده این تصویر جعلی با شروع به کار بازار سهام آمریکا در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح برای ایجاد موجی از هیجان در میان سرمایه‌گذاران کافی بود.

شاخص «اس‌اندپی ۵۰۰» (S&P 500) در پی انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های سرمایه‌گذاری برای مدت کوتاهی ۰.۳ درصد کاهش یافت اما پس از مشخص شدن موضوع، بهبود یافت.

سایر سرمایه‌گذاری‌ها در آمریکا هم همین روند را طی کردند. قیمت‌های اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا و طلا برای مدت کوتاهی شروع به افزایش کرد که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به دنبال مکانی امن‌تر برای سرمایه‌گذاری هستند.

پخش سریع این تصویر جعلی، سازمان آتش‌نشانی شهرستان آرلینگتون را بر آن داشت تا به سرعت برای از بین بردن این شایعات اقدام کند.

آژانس حفاظت نیروی پنتاگون و سازمان آتش‌نشانی شهرستان آرلینگتون تأکید کردند که هیچ انفجاری در اطراف ساختمان پنتاگون رخ نداده است و هیچ خطری برای مردم وجود ندارد.

کارشناسان اطلاعات و داده‌های نادرست احتمال داده‌اند که این تصویر جعلی با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ایجاد شده است.

هانی فرید، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با آسوشیتدپرس در مورد ویژگی‌های این عکس گفت که «ناهماهنگی در بخش‌های مختلف ساختمان پنتاگون و حصارهای اطراف آن از جمله نقص‌هایی است که معمولا در تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی دیده می‌شوند.»د

این استاد علوم کامپیوتر بر این نظر است که اندازه برخی از بخش‌های ساختمان پنتاگون و چگونگی قرار گرفتن حصارها و چمن‌های اطراف آن در عکس منتشر شده، منطبق بر واقعیت نیست.

البته برخی از کارشناسان هوش مصنوعی هشدار داده‌اند که شناسایی تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی همواره آسان نیست.

به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، از آنجا که بازار به طور فزاینده‌ نسبت به اخبار پرمخاطب واکنش نشان می‌دهد، اطلاعات نادرست حتی زمانی که توسط رسانه‌های غیر معتبر به اشتراک گذاشته می‌شوند، می‌توانند آسیب‌زا باشند.