افزایش تعداد جان‌باختگان مسمومیت الکلی؛ رادان: مسمومیت‌ها «به هیچ عنوان» زنجیره‌ای نیست

Screen Shot 2023-07-02 at 12.06.59 PM

با ادامه موج مسمومیت با مشروبات الکلی در شهرهای مختلف ایران و افزایش تعداد قربانیان آن، احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، به خبرنگاران گفت که مطمئن است این مسمومیت‌ها «به هیچ عنوان» زنجیره‌ای نیست.

به نوشته «همشهری آنلاین»، احمدرضا رادان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «آیا مسمومیت‌های الکلی که در روزهای اخیر در شهرهای مختلف گزارش شده‌اند، سریالی است»، اظهار کرد: «خیر، مسمومیت‌های الکلی در ایران به هیچ عنوان سریالی نیست و پلیس این موضوع را تأیید نمی‌کند.»

او توضیح نداد که باوجود موج فزاینده این مسمومیت‌ها در هفته‌های اخیر و بروز آن در شهرهای مختلف، نیروی انتظامی چگونه از زنجیره‌ای نبودن این موج کاملاً مطمئن است.

احمدرضا رادان سپس به مصرف‌کنندگان مشروبات هشدار داده و گفت که «افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند باید بدانند که خطراتی متوجه آنهاست.»

پرسش در مورد احتمال زنجیره‌ای بودن این مسمومیت‌ها پس از آن از سوی خبرنگاران از این فرمانده انتظامی پرسیده شده که چنین احتمالی در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شده است.

مسئله موج مسمومیت‌های الکلی در شبکه‌های اجتماعی واکنشی گسترده داشته است و برخی کاربران آن‌ را امتداد «مسموم‌سازی در مدارس» دانسته‌اند.

فرمانده کل انتظامی روز یکشنبه در ادامه مدعی شد که «در هر شهری که این مسمومیت‌های الکلی اعلام شده است، پلیس بلافاصله تولیدکنندگان مشروبات فاسد را شناسایی و دستگیر کرده است.»

این اظهارات فرمانده انتظامی در حالی بیان می‌شود که این موج با دستگیری‌هایی که انجام شده فروکش نکرده و ادامه دارد.

در همین حال، دادستان انقلاب شهرستان رباط‌ کریم از توابع استان تهران روز یک‌شنبه، ۱۱ تیر، اعلام کرد که شمار مسموم‌شدگان مشروبات الکلی دست‌ساز در این شهرستان از آغاز ماه جاری به ۴۱ نفر رسیده است.

محمد یوسفوند، دادستان عمومی و انقلاب رباط‌ کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به افزایش حدودا دوبرابری شمار مسموم‌شدگان در این شهرستان طی یک هفته گذشته گفت که از این تعداد، شش نفر فوت کرده و یک نفر نابینا شده و یک نفر دیگر نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

آقای یوسفوند در ادامه از پلمب «یک دکه توزیع مشروبات الکلی در پرند» و بازداشت یک نفر دیگر در این باره خبر داد و گفت که در رابطه با مشروبات الکلی مسموم، تعداد بازداشت‌شدگان از آغاز ماه تیر به پنج نفر و موارد پلمب به شش واحد رسیده است.

بیشتر در این باره:

مسمومیت الکلی در استان تهران باز هم قربانی گرفت؛ نماینده مجلس: باید فکری بکنیم

در همین رابطه مدیر کل پزشکی قانونی تهران نیز روز شنبه دهم تیر از افزایش آمار مرگ‌و‌میرهای ناشی از مسمومیت الکلی در این استان خبر داد.

به گفته مهدی فروزش در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در استان تهران ۲۶ مورد مرگ ناشی از مسمومیت الکل تأیید شده که ۲۲ مورد ناشی از مصرف متانول و ۴ مورد ناشی از مصرف اتانول بوده است.

این در حالی است که به گفته مدیر کل پزشکی قانونی تهران در بازه زمانی دو ماهه سال گذشته ۱۹ نفر مسمومیت و مرگ در پی مصرف الکل در استان گزارش شده بود.

بیشتر در این باره:

مسمومیت ناشی از نوشیدنی الکلی دست‌ساز پس از البرز به سایر استان‌ها رسید

موج جدید مسمومیت و مرگ ناشی از مصرف «مشروبات الکلی دست‌ساز» هفته آخر خرداد از استان البرز آغاز شد و به‌سرعت به سایر استان‌ ازجمله آذربایجان غربی، هرمزگان، تهران و مازندران رسید.

با توجه به ممنوع‌ بودن تولید و فروش نوشیدنی الکلی در ایران و در نبودِ محصولات استاندارد در بازار در دهه‌های گذشته، بسیاری از شهروندان به مصرف انواع غیراستاندارد این نوشیدنی‌ها روی آورده‌اند.

عباس مسجدی، رئیس پزشکی قانونی ایران، ۳۰ خرداد اعلام کرد که سال گذشته، ۶۴۴ نفر در ایران به دلیل مسمومیت الکلی جان خود را از دست داده‌اند و این تعداد، رشدی ۳۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است.