افزایش تلفات درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان؛ پاشینیان از اشغال ۱۰ کیلومتر مربع از خاک ارمنستان خبر داد

11

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان می‌گوید ۱۰۵ سرباز ارمنی در درگیری های دو روزه با نظامیان جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.

نخست‌وزیر ارمنستان امروز چهارشنبه ۱۴ سپتامبر در نشست پارلمان این کشور گفت جمهوری آذربایجان در درگیری‌های دو روز گذشته توانسته ده کیلومتر مربع از اراضی ارمنستان را اشغال کند.

درگیری‌ها میان دو کشور امروز هم ادامه یافته و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را در شعله ور شدن درگیری‌های اخیر مقصر می دانند.

جمهوری آذربایجان گفته است ۵۰ سرباز این کشور در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

ارمنستان می گوید جمهوری آذربایجان به مناطق جنوب شرقی این کشور حمله کرده است اما جمهوری آذربایجان هرگونه تجاوز به خاک ارمنستان را تکذیب می‌کند.

آقای پاشینیان گفت: «دشمن در ماه مه گذشته ۴۰ کیلومتر مربع از اراضی ارمنستان را اشغال کرده بود و اکنون ۱۰ کیلومتر مربع دیگر را اشغال کرده است.» او از نیروهای جمهوری آذربایجان خواست خاک ارمنستان را ترک کنند.

نخست‌وزیر ارمنستان گفت او از سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه خواهان کمک نظامی شده است.

سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است.

رئیس این سازمان که یک ژنرال روسی است، هفته بعد برای بررسی اوضاع به ارمنستان سفر می‌کند.

سابقه و دلیل درگیری‌ها چیست؟

این دو جمهوری شوروی سابق از زمان استقلال بر سر منطقه قره باغ کوهستانی چندین بار جنگیده‌اند. این منطقه در سطح بین المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما اکثراً ساکنان آن ارمنی هستند.

این مرگبارترین درگیری میان دو کشور به دنبال جنگ سال ۲۰۲۰ در قره‌باغ به شمار می‌رود.

درگیری‌های تازه اما در ۲۰۰ کیلومتری قره باغ رخ داده است.

محل درگیری‌های تازه حائز اهمیت است. این بخش از ارمنستان از نظر استراتژیکی مهم است و  جمهوری آذربایجان انتظار دارد از این منطقه یک بزرگراه و ارتباط راه آهن با منطقه نخجوان برقرار کند.

جمهوری خودمختار نخجوان بخشی از جمهوری آذربایجان است که در جنوب قفقاز و شمال رود ارس واقع شده و از شمال و شرق همسایه ارمنستان، از جنوب با ایران و از غرب مرز نسبتا محدودی با ترکیه دارد.

جمهوری آذربایجان می خواهد یک کریدور از طریق خاک ارمنستان به سمت نخجوان و در نهایت ترکیه باز کند، احتمالی که نخست‌وزیر ارمنستان کاملا آن را رد کرده است.

ایران، همسایه ارمنستان مارس امسال با جمهوری آذربایجان برای احداث یک بزرگراه ۵۵ کیلومتری به توافق رسید که طبق آن منطقه اقتصادی زنگزور شرقی در جمهوری آذربایجان و منطقه نخجوان از طریق یک بزرگراه عبوری از خاک ایران متصل می‌شوند.

ادامه درگیری‌ها

باکو و ایروان امروز ۱۴ سپتامبر گفتند درگیری‌ میان نیروهای دو کشور همچنان ادامه دارد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «اقدامات تحریک آمیز نظامی» ارمنستان علیه این کشور با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به خصومت‌ها و آتش‌بس ادامه دارد.

این وزارتخانه گفت: «ما از ارمنستان می‌خواهیم به فعالیت‌های مخرب خود پایان دهد و از آتش‌بس بشردوستانه پیروی کند.»

جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرده است که مایل است اجساد حدود ۱۰۰ سرباز ارمنی کشته شده در دور تازه درگیری‌ها را به طور “یک جانبه” تحویل دهد.

جمهوری آذربایجان روز گذشته گفت ۵۰ سرباز این کشور در خشونت‌های تازه کشته شده اند.

در همین حال ارمنستان و جمهوری آذربایجان دسترسی به شبکه اجتماعی تیک تاک را محدود کرده‌اند. جمهوری آذربایجان گفته است دلیل این کار «محدود کردن» اطلاعاتی است که کاربران با این شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

تخلیه غیرنظامیان

ارمنستان می‌گوید به دلیل ادامه حملات به مناطق مسکونی، ۲۷۵۰ نفر غیرنظامی را از این مناطق خارج کرده است.

وزارت دفاع ارمنستان گفته است حملات موشکی و توپخانه‌ای جمهوری آذربایجان به شهرهای سوتک و گوریس «از سر گرفته شده است.» این وزارتخانه گفته است جمهوری آذربایجان همچنین «به طور گسترده» از پهپادهای تهاجمی استفاده می‌کند.

وزارت دفاع آذربایجان هدف قرار دادن منازل و تأسیسات غیرنظامی را تکذیب کرده است.

واکنش‌های بین‌المللی

روسیه پیشتر گفته بود با دو کشور بر سر آتش‌بس مذاکره کرده و به توافق رسیده اما درگیری‌ها ادامه یافته است.

ترکیه متحد اصلی جمهوری آذربایجان است و به ارمنستان گفته است که “اقدامات تحریک آمیز خود را متوقف کند”.

ایران بار دیگر تاکید کرده است که هیچ گونه تغییر مرزی بین این دو کشور را نمی پذیرد.

فرانسه که در حال حاضر ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده دارد، قرار است دور تازه خشونت‌ها را در این شورا مطرح کند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، می‌گوید که با نیکول پاشینیان و الهام علی‌اف برای جلوگیری از تشدید بیشتر خشونت‌ها در تماس بوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه با رهبران دو کشور تماس گرفت و از آنها خواست برای پیشگیری از درگیری‌های بیشتر به توافقی مسالمت‌آمیز برسند.

قرار است شماری از دیپلمات‌ها در روزهای آینده به پایتخت‌های دو کشور سفر کنند.