افزایش تلفات در غزه به ۳۱ نفر؛ سازمان ملل تشکیل جلسه می‌دهد

Screen Shot 2022-08-07 at 11.06.35 AM

با افزایش شمار کشته‌ها و زخمیان حمله دو روز اخیر اسرائیل به نوار غزه، شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز دوشنبه در نشستی غیرعلنی در نیویورک در مورد حملات هوایی اسرائیل به غزه بحث کند.

این شورا پس از درخواست‌هایی که از سوی امارات متحده عربی، ایرلند، فرانسه، نروژ و چین در روز شنبه برای انجام این کار انجام شد، با برگزاری نشست موافقت کرد.

تلفات حملات سه روز اخیر اسرائیل به غزه تا روز یکشنبه به ۳۱ کشته رسیده که شش نفرشان کودک گزارش می‌شوند. شمار زخمی‌های این حملات نیز ۲۶۵ نفر اعلام شده است.

یک مقام نظامی اسرائیل هم اعلام کرد که یک فرمانده ارشد نظامی دیگر سازمان جهاد اسلامی نیز در این حملات کشته شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۱۳۹ موضع جهاد اسلامی را مورد اصابت قرار داده است.

بنابر گزارش‌ها، گروه جهاد اسلامی نیز ۴۷۰ راکت را به سمت اسرائیل شلیک کرده است. اسرائیل می‌گوید با استفاده از سامانه پدافندی «گنبد آهنین» خود ۹۷ درصد از راکت‌ها را رهگیری و منهدم کرده است.

اسرائیل روز شنبه ششم اوت یک ساختمان پنج طبقه در غزه را منهدم کرد

بیشتر در این باره:

واکنش‌ها به ادامه حمله متقابل اسرائیل و نوار غزه؛ «ممکن است تا یک هفته ادامه یابد»

اسرائیل نیز می‌گوید که خطا در شلیک موشک از غزه باعث کشته شدن غیرنظامیان از جمله کودکان در اردوگاه آوارگان جبالیا شده است.

اسرائیل می‌گوید شواهدی دراختیار دارد که نشان می‌دهد یک موشک جهاد اسلامی به اردوگاه جبالیا اصابت کرده است

در همین حال، «سرایای قدس»، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، هم روز شنبه اعلام کرد که این گروه تل آویو، اشدود، عسکلون و سدروت را با موشک هدف قرار داده است.

بنابر گزارش‌ها، اسرائیل مدت کوتاهی پیش از شروع حملات خود در روز جمعه، حمل و نقل سوخت به غزه را متوقف کرد که این کار، تنها نیروگاه این منطقه را از کار انداخته و این اقدام، برق را در غزه به حدود چهار ساعت در روز کاهش داده است.

حدود ۲.۳ میلیون فلسطینی در نوار ساحلی باریک غزه در وضعیتی پرتراکم زندگی می‌کنند و اسرائیل و مصر به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی، رفت و آمد افراد و کالاها را به داخل و خارج از این منطقه محدود کرده‌اند.

حملات اسرائیل علیه غزه با کشته شدن یک فرمانده ارشد گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی فلسطین توسط اسرائیل، روز جمعه آغاز شد.

به گفته اسرائیل، عملیاتش موسوم به «سپیده‌دم» به‌طور مشخص علیه گروه جهاد اسلامی به منظور جلوگیری ازیک حمله قریب‌الوقوع بوده و یک هفته ادامه خواهد یافت.

جهاد اسلامی فلسطین که اسرائیل می‌گوید حملات جدید خود در غزه را علیه این گروه انجام می‌دهد، یک گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران است که در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد و متعهد به مقاومت مسلحانه علیه دولت یهودی است.

جهاد اسلامی فلسطین که در ابتدا توسط دانشجویان «دانشگاه اسلامی غزه» ایجاد شد، به عنوان یک سازمان همراستا با حماس، گروه اسلام‌گرایی که از سال ۲۰۰۷ کنترل مناطق فلسطین‌نشین را در دست دارد، به‌شمار می‌آید.

ریشه هر دو گروه به اِخوان المسلمین بازمی‌گردد، جنبشی اسلام‌گرا که قرن گذشته در مصر تأسیس شد.

جهاد اسلامی در حالی که اساساً در غزه مستقر است، در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل نیز حضور پررنگی دارد. اسرائیل می‌گوید که که روابط این گروه با ایران عمیق‌تر شده است.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل خاطرنشان می‌کند که زیاد نخاله، رهبر جهاد اسلامی، در روزهای اخیر در ایران بود و حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران روز شنبه در نشستی در تهران به زیاد نخاله گفت که «تا پایان راه با شما هستیم.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تا کنون، حماس که برغزه حکومت می‌کند، درحاشیه درگیری باقی مانده است.

در جنگ یک سال پیش اسرائیل و حماس، یکی از چهار درگیری بزرگ بین دوطرف و چندین نبرد کوچکتر دیگر در ۱۵ سال گذشته، تلفات سنگینی بر ۲ میلیون ساکن فلسطینی نوار غزه وارد آمد.

کشته شدن یک فرمانده دیگر جهاد اسلامی

سرلشکر اودد بسیوک، رئیس اداره عملیات ارتش، روز شنبه اعلام بر اساس «اطلاعات موجود»، خالد منصور، یکی از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی در عملیات ارتش اسرائیل کشته شده است.

این مقام ارتش اسرائیل در یک نشست خبری تصریح کرد که جهاد اسلامی تلاش کرد تا حملات مرگبار موشکی را علیه شهروندان اسرائیلی و سربازان ارتش اسرائیل انجام دهد تا غیرنظامیان و سربازان را بکشد.

سرلشکر اودد بسیوک با اشاره به کشته شدن تیسیر الجعبری، از فرماندهان مهم میدانی شاخه نظامی جهاد اسلامی در شمال غزه و خالد منصور، از فرماندهان این گروه در جنوب غزه، گفت، «ما زنجیره‌ای [که به دنبال] اجرای این حمله بودند را زدیم و خنثی کردیم.»

در نخستین بمباران سنگین اسرائیلی در غزه در شامگاه جمعه، ابتدا تیسیر الجعبری کشته شد.

در همین زمینه،«سرایای قدس» بامداد یکشنبه خبر کشته شدن خالد منصور، عضو شورای نظامی و فرمانده تیپ منطقه جنوب در حملات هوایی اسرائیل به جنوب غزه را تائید کرد.

زیاد نخاله، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین، که به ایران سفر کرده، در سخنانی بعد از آغاز عملیات اسرائیل گفت که نیروهای او مقهور نخواهند شد و «دفاع خواهند کرد».

در این دور از درگیری نظامی بین اسرائیل و غزه تا ظهر روز شنبه پنج اسرائیلی از جمله دو سرباز زخمی شدند.

رسانه‌های اسرائیلی از برگزاری نشست کابینه امنیتی اسرائیل در بامداد روز یکشنبه در تل آویو خبرداده‌اند.

در این نشست دو ساعته، یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل گزارشی از عملیات نظامی در غزه ارائه کرد. هنوز گزارش در خصوص جمع بندی این نشست منتشر نشده است.

اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که عملیات «سپیده‌دم» را از عصر روز جمعه، ۱۴ مرداد، مشخصا علیه نیروهای سازمان جهاد اسلامی فلسطین و با اهداف «پیش‌گیرانه» آغاز کرد.

مقام‌های ارتش اسرائیل، با این حال، به نام گروه اسلام‌گرای حماس که حاکم عملی نوار غزه در ۱۵ سال اخیر بوده، اشاره نکرده‌اند.