افزایش چندبرابری هزینه‌های دانش‌آموزان؛ قیمت روپوش تا ۵۰ درصد افزایش یافت

7

س از انتشار گزارش‌هایی از افزایش قیمت نوشت‌افزار در ایران، یک عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، خبر داد که قیمت لباس مدارس نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

اکرم عیوض‌خانی روز پنج‌شنبه ۱۶ شهریور گفت که در حال حاضر قیمت روپوش و شلوار مدارس دوره دبستان برای پسران از ۵۵۰ هزار تومان و برای دختران از ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

خانم عیوضی ضمن بیان این که این قیمت‌ها برای «ساده‌ترین طرح لباس مدارس» است، افزود: «بهای لباس‌های لوکس مدارس که بیشتر کارهای سه‌تکه، جین و مانند آن هستند تا حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.»

متوسط هزینه خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته ١٣٧ و ٧٩ میلیون تومان بود

هم‌زمان با افزایش بیش از ۴۰ درصدی نرخ تورم سالانه، شمار قابل توجهی از خانواده‌های ایرانی برای تأمین هزینه فرزندان دانش‌آموز خود «تحت فشار» هستند و این فشار در صورتی که در یک خانواده چند بچه دانش‌آموز باشد، بسیار افزایش می‌یابد.

روزنامه شرق در گزارشی در روز ۱۳ شهریور اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های میدانی هزینه یک کوله‌پشتی و نوشت‌افزارهای یک دوره استفاده هر دانش‌آموز از چندصد هزار تومان آغاز می‌شود و تا ۱۲ میلیون تومان هم می‌رسد.

اما هزینه‌های دانش‌آموزان تنها به این اقلام خلاصه نمی‌شود، بسیاری از خانواده‌ها مجبور هستند که برای رفت‌وآمد فرزند خود هزینه سرویس مدرسه هم بپردازند.

شورای شهر تهران پنجم شهریور افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید را تصویب کرد.

جعفر تشکری هاشمی، اعضای شورای شهر تهران، همان روز اعلام کرد که برای هزینه سرویس برای دانش‌آموزان ابتدایی حداقل پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان و برای دانش آموزان مقطع متوسطه حداقل شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان است.

در کنار تمام هزینه‌های گفته‌شده، هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان نیز با افزایش چندبرابری در سال تحصیلی ۱۴۰۲ همراه شده است. برخی خانواده‌ها که قصد ثبت نام فرزند خود را در مدارس غیر انتفاعی داشتند از دو تا سه برابر شدن شهریه در مقایسه با پارسال خبر داده‌اند.

اما با وجود این که مقامات و مسئولان آموزش‌و‌پرورش همواره بر رایگان بودن مدارس دولتی و ممنوعیت پرداخت هزینه موقع ثبت نام خبر داده‌اند، بسیاری از مدارس دولتی در زمان ثبت نام و در طول سال تحصیلی برای جبران کسری بودجه خود خانواده‌ها را به اشکال مختلف وادار به پرداخت هزینه‌ می‌کنند.